- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

فراز و فرود فلسفه در ایران و جهان

میراث مکتوب – مؤلف در کتاب حاضر به تاریخ فلسفه در ایران و جهان پرداخته است.

آغاز این کتاب به مطالب زیر اختصاص یافته است: چیستی فلسفه، ضرورت آموزش فلسفه به کودکان، فلسفه برای آزادی، قدرت چیست، فلسفه و سیاست، چه کسی فیلسوف است، زنان فیلسوف در یونان، روم باستان و دوران معاصر، حکمت چیست، منطق کدام است، ارتباط میان فلسفه و دین، حکمت اشراق، تیراشیسم و سیاه‌چاله‌ها، فلسفه یا کلام، علم کلام، عصر رنسانس، تاریخ فلسفه، اصلاحات را از حوزه علمیه آغاز کنیم، جهان چگونه به وجود آمده است، نگاهی تازه به جهان، کوانتوم و تغییر در مبانی فلسفه، جهان هولوگرافیک.

در بخش اول این اثر «فلسفه و پیام‌آوران ایرانی» مورد بررسی قرار گرفته است. فلسفه ایرانی را می‌توان تا زمان ایران باستان و سنتهای فلسفی آن زمان که ریشه در فرهنگ کهن هندواروپایی داشت و تا حد زیادی تحت تأثیر تعالیم زرتشت بود، پی گرفت. در تاریخ ایران با توجه به تغییرات قابل توجه سیاسی و اجتماعی طیف گسترده‌ای از مکاتب فکری و دیدگاههای متنوعی را نسبت به پرسشهای فلسفی اظهار داشته‌اند که گستره آن را از سنتهای ایرانی کهن و مرتبط با آیین زرتشتی تا مکاتبی نظیر فلسفه مانی و فلسفه مزدک و همچنین مکاتب گوناگون دوران اسلام در بر می‌گیرد.

بخش دوم به «فرهنگ هند و اروپایی» اختصاص یافته است. کنفسیوس، تاس، آناکسیمنس، هراکلیتوس، زنون، بطلمیوس و سقراط از جمله افرادی هستند که در این بخش بدانها پرداخته شده است.

کتاب فراز و فرود فلسفه در ایران و جهان نوشته هرمز ممیزی در ۱۷۷ صفحه به بهای ۸۵۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۲ از سوی نشر ترقی منتشر شده است.

[1]
[2]