- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

سرای سکوت: پیام‌های عارفانه از تذکره الاولیای عطار

میراث مکتوب – سرای سکوت: پیام‌های عارفانه از تذکرهالاولیای عطار نوشته ایرج شهبازی از سوی نشر دوستان منتشر شد.

این کتاب دربردارندۀ ۳۵۷ جملۀ درخشان، عمیق و زیبا از عارفان مسلمان است.

از چشم‌اندازی گسترده می‌توان کتب عرفانی را به سه دسته تقسیم کرد: کتبی که برای آموزش مبانی و اصول تصوف نگاشته شده‌اند؛ کتب تذکره و طبقات که برای معرفی صوفیان نوشته شده‌اند و کتب مقامات و مناقب و امثال اینها.

تذکرهالاولیا از کتب دستۀ دوم است و در آن شرح احوال، آثار، اندیشه‌ها و کرامات ۷۲ صوفی و عارف مسلمان آمده است. کتاب‌های طبقات‌الصوفیه خواجه عبدالله انصاری، طبقات‌الصوفیه عبدالرحمن سُلَمی، حلیهالاولیاء، نفحات الانس نیز از این دسته هستند.

برتری تذکرهالاولیا بر این چهار کتاب به ویژه برای ایرانیان از آن روست که اولاً به زبانی ساده، شیرین، استوار و دلنشین نوشته شده است؛ به طوری که می‌توان از بسیاری از صفحات آن مانند شعرهای بسیار درخشان فارسی لذت برد؛ ثانیاً این اثر نه مانند طبقات الصوفیۀ سُلَمی خیلی مختصر است و نه مانند حلیهالاولیاء بسیار طولانی و حجیم است؛ به عبارت دیگر تذکره الاولیا از زیاده‌گویی ‌های ملال‌آور و کوتاه‌نویسی‌های زیان‌بار در امان مانده است و بدون خستگی می‌توان از آنن لذت برد و ثالثاً صمیمیت و درد و عشقی که در پشت عبارات آن وجود دارد، با هیچ‌کدام از آثار مشابه قیاس‌شدنی نیست.

سرای سکوت که نام خود را وامدار یکی از ژرف‌ترین سخنان عارف نامدار ایرانی، بایزید بسطامی است، ۳۵۷ جملۀ درخشان، عمیق و زیبا از عارفان مسلمان را به خواننده تقدیم می‌کند. همۀ این پیام‌ها از تذکرهالاولیاء، شاهکار جاودانۀ عطار نیشابوری انتخاب شده‌اند.

نگارنده در انتخاب جملات، حتی‌الامکان به متن اصلی وفادار بوده است؛ اما چنانچه در ساختار جمله، پیچیدگی غیرمعمول یا واژۀ بسیار مهجوری وجود داشته، کوشیده شده تا ساختاری ساده یا واژه‌ای آسان به جای آن گذاشته شود تا خواننده برای لذت‌بردن از شکل و محتوای جملات با مانعی جدی روبرو نشود. از آنجا که شمارۀ صفحۀ هر جمله در ذیل آن آمده است، خواننده می‌تواند با مراجعه به متن، شکل اصلی جملات را ملاحظه کند.

برای اینکه خواننده در فهم جملات با دشواری کمتری روبرو شود، معانی واژه‌ها و عبارات دشوار به شکلی ساده و روان در پاورقی توضیح داده شده است. از آنجه که موضوعات مطرح شده در این جملات بسیار متنوع و رنگارنگ است، نمایۀ تفصیلی در پایان کتاب آورده شده است.

سرای سکوت: پیام‌های عارفانه از تذکرهالاولیای عطار تالیف ایرج شهبازی در شمارگان ۱۶۵۰ نسخه در ۴۲۴ صفحه به بهای ١۶۵٠٠٠ریال در سال ۱۳۹۲ توسط نشر دوستان به چاپ رسیده است.

[1]
[2]