- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

دومین همایش بین‌المللی «پیوندهای زبانی و ادبی ایران و ترکیه»

میراث مکتوب – دومین همایش بین‌المللی «پیوندهای زبانی و ادبی ایران و ترکیه» ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت سال جاری در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

دو بخش کلی «ادبی» و «زبانی» محورهای همایش «پیوندهای ادبی ایران و ترکیه» است. در بخش ادبی، موضوعاتی مانند پژوهش در اسطوره‌های فارسی و ترکی، مولوی ‌پژوهی در ایران و ترکیه، پژوهش‌های ادبی ترکیه در ایران، پژوهشی در نسخه‌های خطی فارسی در ترکیه و ترکی در ایران، شهریارپژوهی در ایران و ترکیه، نقد و بررسی ترجمه آثار ادبی فارسی به ترکی و ترکی به فارسی، انجمن‌های ادبی فارسی در ترکیه و ترکی در ایران، مکتب‌های عرفانی در ادب فارسی و ترکی، پیشگامان گسترش زبان و ادبیات فارسی در ترکیه و مقایسه دوره‌های ادبی فارسی و ترکی، جایگاه «ادبیات تطبیقی» در ترکیه و ایران و چشم انداز روابط فرهنگی و ادبی ایران و ترکیه در آینده مطرح شده است.

بخش زبانی این همایش نیز به موضوعات دستورنویسی فارسی در ترکیه، واژه‌های فارسی در ترکی و ترکی در فارسی، عوامل گسترش زبان و ادبیات فارسی در ترکیه، نقش استادان اعزامی در گسترش زبان و ادبیات فارسی و ترکی در دو کشور، نقش زبان آموزان ترکی و فارسی در تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور، نقش رسانه در گسترش روابط زبانی و ادبی دو کشور و پژوهش های زبانی ترکی در ایران اختصاص دارد.

دومین همایش بین‌المللی «پیوندهای زبانی و ادبی ایران و ترکیه» با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه استانبول، بنیاد سعدی، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، معاونت بین الملل وزارت علوم تحقیقات و فناوری و شهرداری تهران در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت سال جاری از ساعت ۸:۳۰ در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی به نشانی سعادت آباد خیابان علامه طباطبایی جنوبی برگزار خواهد شد.

[1]
[2]