- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بررسی‌هایی درباره کتاب‏سازی از گذشته تاکنون

میراث مکتوب – یکی از معضلاتی که در سنوات اخیر اهل فرهنگ و فرزانگان علم و ادب را آزرده‌خاطر ساخته است موضوع کتاب‌سازی و پخته‌خواری است.

نگارنده در این نوشتار ضمن اینکه کوشیده است اهتمام قابل اهمیت اهل تحقیق و تألیف را که محصول دقت، ابتکار، خلاقیت، تحمل زحمات و سختی‌های فراوان آنان است و ریشه در روحیه حقیقت ‌جویی، خردورزی و جوشش ذهنی ایشان دارد، ارج نهد، بین محصولات فکری و علمی این بزرگان و نوشته‌هایی که نه تنها روحیه پژوهش و ژرف‌کاوی از آنها رخت بربسته، بلکه توشه‌های فکری و فرهنگی دیگران را به یغما برده‌اند، تفاوت قائل شده است. همچنین به این واقعیت امعان نظر نشان داده شده که اگرچه آثار جدید نمی‌توانند از تولیدات ذهنی و علمی گذشتگان و معاصرین خود بی‌تأثیر باشند، ولی این موضوع با انتحال و تدلیس و سرقت ادبی تفاوت آشکاری دارد، در ادامه ریشه‌های کتاب‌سازی در دهه‌های اخیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و عواملی که این ضایعه سرطانی را به وجود آورده‌اند، مشخص کرده و نمونه‌های مستندی هم ارائه گردیده است.

متن کامل مقاله «رویش و ریزش در تحقیق و تألیف: بررسی‌هایی درباره کتاب‏سازی از گذشته تا کنون» نوشته غلامرضا گلی زواره را که در نشریه کتاب ماه کلیات شماره پیاپی ۱۹۷ منتشر شده است را بر روی فایل زیر بخوانید.

[1]
[2]