- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

هجدهمین جلد دانشنامه جهان اسلام رونمایی می‌شود

میراث مکتوب – مراسم رونمایی از هجدهمین جلد دانشنامه جهان ‌اسلام همزمان با سی‌امین سالگرد تاسیس  ۲۱ اسفند برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن طارمی‌راد، معاون علمی بنیاد دایرهالمعارف اسلامی گفت: با اتمام و عرضه مجلد هفدهم دانشنامه جهان اسلام دربیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، کار آماده سازی مجلد هجدهم از خردادماه امسال آغاز شد.

وی افزود: از آن زمان مقالات ارائه شده بر اساس نظم الفبایی بررسی شد، برخی سوالات مطرح و مقالات بازبینی شدند. با نهایی شدن این بررسی‌ها، مجلد هجدهم اواخر بهمن ماه به چاپخانه رسید. جلد هجدم حاصل تلاش‌های مستمر پژوهشگران بنیاد و محققان و مولفان داخل و خارج کشور است و مشتمل بر ۸۷۴ صفحه، ۳۱۴ مدخل اصلی، ۱۱۴ مدخل ارجاعی و ۳۴۹ مقاله است.

طارمی‌ با اشاره به مقالات مجلد هجدهم گفت: مجلد هجدهم دانشنامه مدخل‌ها و مقالاتی از حروف «د» و «ذ» را در بر می‌گیرد. مقالات بسیار مهمی در مجلد هجدهم است که به دلیل ضرورت توجه مضاعف، کار آماده سازی نهایی را تا حدودی کند کرد.

معاون علمی بنیاد دایرهالمعارف اسلامی با اشاره به برخی از این مقالات، گفت: در حوزه شخصیت‌ها، مقالاتی درباره کمال‌الدین دمیری، عبدالعزیز دوری، دیوسکوریدس(داروشناس بزرگ یونانی که بر طب دوره اسلامی بسیار تاثیرگذار بود)، دهخدا و… را داشتیم. در زمینه آثار مهم دوره اسلامی، مقالاتی درباره دلائل النبوه، دلائل الاعجاز، الذریعه الی اصول الشریعه، الذریعه الی تصانیف الشیعه و دلالت الحائرین ابن میمون ارائه شده است. از جریان‌های معاصر هم مقالاتی با عنوان گزارش دئوبندیه در هند و مفهوم دولت(به معنای عام از نظر دانشمندان اسلامی) در مجلد هجدهم دیده می‌شود.

دانشنامه جهان اسلام به همت بنیاد دایرهالمعارف اسلامی توسط جمعی از محققان و زیر نظر دکتر غلامعلی حدادعادل مدیرعامل بنیاد، منتشر می‌شود که جلد هجدهم آن روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری وابسته به جهاد دانشگاهی با حضور اندیشمندان و پژوهشگران رونمایی خواهد شد.

منبع: دایره المعارف بزرگ اسلامی

[1]
[2]