- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بررسی مقایسه‌ای آرای فلسفی ملاصدرا و سهروردی

میراث مکتوب – ملاصدرا و سهروردی بررسی مقایسه‌ای آرای فلسفی تألیف سیما سادات نوربخش از سوی انتشارات هرمس راهی بازار نشر شد.

سهروردی و ملاصدرا مؤسسان دو نظام فلسفی در تاریخ فلسفۀ اسلامی هستند. حکمت متعالیۀ ملاصدرا با آگاهی از تطور اندیشۀ فلسفی شکل گرفت. از منابع مهم وی در تأسیس حکمت متعالیه، آثار، روش و طریق تفکر سهروردی است. گرایشهای اشراقی در تمام نوشته‌های ملاصدرا آشکار است. او درصدد تبیین و حل مسائل و مشکلات فلسفی پیش از خود برآمد و به عنوان مؤسس یک نظام فلسفی با نقد، ارزیابی و تدوین مبانی بدیع به تکمیل اندیشه های فلسفی پرداخت.

تأثیرپذیری ملاصدرا از حکمت اشراق و نقد آن در منطق، طبیعیات هستی‌شناسی، جهان‌شناسی، مباحث مربوط به احکام واجب الوجود و نفس قابل بررسی است.

تاکنون در نوشته ای مستقل و متمرکز آرای سهروردی و ملاصدرا به طور جامع، تحقیق و بررسی مقایسه ای نشده است. این کتاب که پژوهش آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شد، به طور مستند و با بررسی آثار ملاصدرا به موارد اصلی و مهم این موضوع پرداخته و رویکرد او را به حکمت اشراق سهروردی نشان می دهد تا وجوه اشتراک و اختلاف آرای دو حکیم مشخص شود.

نویسنده در بخش اول این کتاب نخست نسبت حکمت اشراق و حکمت متعالیه را بررسی کرده است و در بخش دوم به بحث دربارۀ ضوابط فکر یا منطق پرداخته است.

بخش سوم به طبیعیات اختصاص دارد. بخش چهارم هستی شناسی نام دارد و در آن به اعتبارات عقلی، وجود و ماهیت، نور و ظلمت، تشکیک، وحدت و جعل اشاره شده است.

بخش پنجم این کتاب با عنوان واجب الوجود به اثبات توحید ذات واجب الوجود، نفی ماهیت واجب الوجود، نامتناهی بودن واجب الوجود، صفات واجب الوجود، علم حق تعالی، ابصار حق تعالی، فاعلیت حق می پردازد.

جهان شناسی و نفس عناوین فصول پایانی این کتاب است.

ملاصدرا و سهروردی بررسی مقایسه ای آرای فلسفی تألیف سیما سادات نوربخش در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۴۵۰ صفحه و به بهای ۱۸۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات هرمس راهی بازار نشر شده است.

[1]
[2]