- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

تاریخ و جغرافیای پنجاب

میراث مکتوب – کتاب تاریخ و جغرافیای پنجاب از تالیفات مولوی سید محمدنصرت علی خان دهلوی، از ادبا و دانشمندان قرن سیزدهم هند است که در دوره ناصری به وسیله سید حسن حسینی به فارسی ترجمه شده است.

این کتاب که حاوی آگاهی‌های فراوانی درباره سرزمین پنجاب است، محتوی شماری واژه‌های هندی نیز هست که به همراه معنی در متن به کار رفته اند. دکتر محمدرضا نصیری، در تحقیق این کتاب از دو نسخه اصفهان و مجلس شورای اسلامی بهره برده و در پایان با افزودن تصویر تمامی صفحات نسخه اصفهان و برخی صفحات نسخه مجلس امکان مقایسه را برای خواننده فراهم آورده است:

نسخۀ صارم‌الدّوله در کتابخانه عمومی اصفهان به شماره ۹۲۶ خط نستعلیق

کاتب این نسخه محمد بن حاج محمدقلی قزوینی معروف به عاشوری در ۲۰ ذیحجه ۱۳۰۰ کتابت شده است، دو سر لوح مذهّب دارد.

نسخۀ کتابخانه مجلس شورای اسلامی به شماره ۹۶۴۳

این نسخه متعلق به حاج میرزا علی خان امین الدوله، صدراعظم معروف ایران بوده است و آغاز و انجام آن همانند نسخه صارم الدّوله است.

نسخه دیگری نیز در کتابخانه کاخ گلستان به شماره ۹۱۵ موجود است که به علت عدم دسترسی به آن از این نسخه استفاده نشده است.

تاریخ و جغرافیای مملکت پنجاب در عین اختصار پر محتواست و از لحاظ مسائل جامعه شناختی، اقتصادی وسیاسی اطلاعات ارزنده ای درباره سرزمین پنجاب در اختیار خواننده می گذارد.

گروه شبه قاره فرهنگستان زبان و ادب فارسی که آماده سازی و نشر این کتاب را به انجام رسانیده است، با نشر این گونه آثار تلاش دارد سهم زبان و ادب فارسی را در فرهنگ و تمدن کهن سرزمین شبه قاره به پژوهش گران و علاقه مندان نشان دهد.

تاریخ و جغرافیای پنجاب تألیف مولوی سید محمد نصرت علی خان دهلوی با ترجمه سید حسن شیرازی و تصحیح دکتر محمدرضا نصیری در ۱۳۴ صفحه از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۹۲ منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی [1]

[2]
[3]