- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

پروفسور فرانسیس ریشار در مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب

میراث مکتوب – پروفسور فرانسیس ریشار ، ایران‌شناس و نسخه‌پژوه برجسته فرانسوی روز دوشنبه ۱۶ دی ماه میهمان مرکز پژوهشی میراث مکتوب است و در جلسه‌ای با حضور نسخه‌پژوهان و متخصصان متن‌پژوهی شرکت خواهد کرد.

شایان ذکر است از نسخه‌پژوهان و متن‌شناسانی از مؤسسات و کتابخانه‌های مختلف در ایران برای شرکت در این جلسه دعوت به عمل آمده است. آقایان احمدرضا رحیمی ریسه، ناصر گلباز، نجیب مایل هروی، دکتر سید منصور طباطبایی، مصطفی درایتی، دکتر منصور صفت‌گل، دکتر جواد بشری، دکتر محمدرضا موحدی، محمد باهر، عسکر بهرامی، دکتر ابوالقاسم امامی، دکتر محسن جعفری‌مذهب، جمشید کیان‌فر، سید علی آل داود، محمدحسین ساکت، ابوالفضل حافظیان بابلی، محمدحسین مرعشی، بهروز ایمانی، سید محمد عمادی حائری، مجید غلامی جلیسه، سید محمدمجتبی حسینی، سید صادق اشکوری و خانم‌ها دکتر فریبا افکاری، دکتر سوسن اصیلی و پریسا کرم رضایی از دعوت‌شدگان به این جلسه هستند.

آشنایی با فرانسیس ریشار

فرانسیس ژان اوگوست ریشار در سال ۱۹۴۸ میلادى در شهر پاریس به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشکده‏ زبان‏هاى شرقى پاریس رفت و در سال ۱۹۷۰ در رشته زبان‏ هاى فارسى و ادبیات لاتین و یونانى فارغ‏ التحصیل شد. او سپس جهت ادامه ‏تحصیل به دانشگاه تهران آمد و سال‏هاى ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ را در آن دانشگاه نزد استادانى چون بروجردى، محمدتقى دانش‌پژوه و ایرج ‏افشار به آموزش زبان، تاریخ و نسخه‌هاى خطى زبان فارسى پرداخت. فرانسیس ریشار پس از بازگشت از تهران به تحصیلات خود در رشته تاریخ و زبان‏شناسى در دانشگاه سوربُن پاریس به مدت دو سال ادامه داد. در سال ۱۹۷۴ کتابدار شعبه نسخه‌هاى خطى کتابخانه ملى فرانسه در بخش شرقى شد و مسئولیت اداره مخزن فارسى و تهیه فهرست آن را برعهده گرفت تا این که به ریاست کتابخانه شرقى فرانسه برگزیده شد.

مرکز پژوهشى میراث مکتوب، به پاس ۳۵ سال مطالعات ایران شناسى فرانسیس ریشار و ارج نهادن به همت او در جهت نسخه‌شناسى و فهرست‌نگارى میراث گران بهاى مکتوب فارسى، مراسم گرامیداشتى براى او در دوم آذر۱۳۸۴ برگزار کرد. در این مراسم استاد ایرج افشار در تجلیل از فرانسیس ریشار گفت: «فرانسیس ریشار، آداب، سنن و فرهنگ ایران شناسان مشهور گذشته را در حوزه مطالعات ایران ‌شناسی به دوره معاصر منتقل کرده است و در دو زمینه متن‌شناسی و نسخه‌شناسی و نیز در تبیین وجوه هنری نسخه‌های خطی فارسی و بررسی تاریخ نقاشی ایران و ارتباط آن با نسخه‌های خطی، بسیار ماهر است.»

[1]
[2]