- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مبانی داروسازی و اشکال دارویی سنتی ایران

میراث مکتوب – پزشکی ایرانی – اسلامی رویکردها و بخش‌های گوناگونی دارد که یکی از آنها موضوع داروشناسی، ساخت داروها و نحوهٔ استفاده از داروها برای رسیدن به بهبودی و حفظ تندرستی است.

نگاه پزشکی ایرانی – اسلامی به مقوله داروها برگرفته از همان نگاه حکمی است که می‌کوشد از کل به جزء رسیده و همواره کل بدن انسان را به عنوان هویتی هدف‌دار و پیکره‌ای واحد مدنظر قرار دهد. بر همین اساس، داروشناسی در مکتب پزشکی ایرانی – اسالمی بنای آن دارد تا با لحاظ داشتن عناصر، اصول و طبایع انسان داروی مناسب برای رفع بیماری‌ها و برگرداندن سلامت، تدبیر کرده و در اختیار انسان قرار دهد.

هدف از ارائه‌ این کتاب آشنا نمودن علاقه‌مندان به مبانی اولیه‌ داروسازی و دارودرمانی در پزشکی سنتی ایرانی و نیز معرفی انواع مختلف اشکال دارویی سنتی ایران می‌باشد.

اطلاعات مربوط به مبانی داروسازی و دارو درمانی و مشخصات علمی و موارد استفاده‌ی درمانی انواع داروهای مفرده و نیز چگونگی تهیه‌ی داروهای مرکّبه و موارد استفاده سنتی آنها معمولا در کتاب‌های داروسازی و قرابادین‌های ایرانی درج گردیده است.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

آشنایی با مبانی داروسازی و اشکال دارویی سنتی ایران

مروری بر مبانی اولیه‌ داروسازی سنتی ایران

داروهای مفرده و مرکبه: مقدمه و مباحث پایه‌ای در داروسازی سنتی ایران

اشکال دارویی سنتی ایران: آشنایی و روش‌های تهیه

«آشنایی با مبانی داروسازی و اشکال دارویی سنتی ایران» با گردآوری، ویرایش و تنظیم دکتر سلیمان افشاری‌پور و با همکاری محمدرضا شمس اردکانی، محمود مصدق، علیرضا قنادی، عبدالعلی محقق‌زاده و پرمیس بدر در ۳۶۶ صفحه نگاشته شده است.

این کتاب را انتشارات چوگان در تهران منتشر کرده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی [1]

[2]
[3]