- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

رده‌‌شناسی زبانهای ایرانی

میراث مکتوب – جلد اول رده‌‌شناسی زبانهای ایرانی تألیف دکتر محمد دبیرمقدم از سوی انتشارات سمت منتشر شد.

رده‌‌شناسی زبانهای ایرانی به عنوان کتابی مبنایی برای تمامی پژوهندگان فرهنگ و زبانهای ایرانی تدوین شده است و دانشجویان زبان‌ شناسی، به‌ طور خاص، می ‌توانند در دروس «رده‌‌شناسی زبان»، «گویشهای ایرانی»، «گویش ‌شناسی»، «بررسی ساخت یکی از زبانهای ایرانی» و «زبان‌شناسی تاریخی – تطبیقی» و نیز مباحث نظری به ویژه برای ارزیابی نظریه‌های نوین زبان‌ شناختی از آن استفاده کنند.

برنارد کامری مدیر گروه زبان‌شناسی مؤسسه مَکس ‌پلانک در معرفی از این کتاب می نویسد: «این کتاب از چند جنبه در زبان‌ شناسی به عنوان نخستین اثر معرفی می‌ شود. اول اینکه، این اثر پس از مدتهای مدید، شرح مفصلی از پژوهشهای اخیر در رده ‌شناسی زبان را، با به خدمت گرفتن مواد زبانی روشنگر از زبان فارسی و دیگر زبانهای ایرانی ایران و خارج از ایران، ارائه می ‌کند. افزون بر آن، این کتاب تحلیل مفصلی از تعدادی از زبانهای ایرانی از منظری رده‌شناختی، با تمرکز بر پدیده‌ هائی که مورد علاقه رده‌شناسی زبان بوده‌اند، به دست می‌دهد، و بدین ترتیب زبانهای ایرانی را در طرح کلی گوناگونی بینازبانی قرار می‌دهد. کلام آخر اینکه، این کتاب شکاف بین رده‌شناسی زبان، زبانهای ایرانی، و خوانندگان فارسی ‌زبان مباحث زبان‌شناختی را برطرف می‌کند.»

رده ‌شناسی و جایگاه آن در علم زبان، زبانهای ایرانی، زبان بلوچی، زبان دوانی، زبان لارستانی، زبان تالشی/ طالشی
و زبان وفسی عناوین فصول اول تا هفتم این کتاب است.

فهرست شکلها، فهرست جدولها، نقشه موقعیت جغرافیایی کانونی زبانهای ایرانی توصیف ‌شده، راهنمای آواها، کوته‌نوشته‌ها، نشانه‌های قراردادی و راهنمای استفاده از مثالها عناوین بخش‌های دیگر این کتاب است.

جلد اول رده‌‌شناسی زبانهای ایرانی تألیف دکتر محمد دبیرمقدم در ۶۳۸ صفحه به بهای ۱۴۵۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

[1]
[2]