- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بررسی اشعار منسوب به انوری و تاج‌الدین ریزه دهلوی

میراث مکتوب – در بررسی دیوان شاعران و تذکره‌های شعری گاه با ابیات و اشعاری مواجه می‌شویم که به دو یا چند شاعر منتسب شده‌اند. به عنوان مثال در متن‌های مختلفی چون عرفات‌العاشقین و مجمع‌الفصحا، اشعاری را که صحت انتساب آن‌ها به انوری قطعی تر به نظر می‌آید، به تاج‌الدین نسبت داده‌اند.

سعی نگارندگان در این نوشتار بر این است که با استناد به تذکره خطی بتخانه، اشعاری را که به انوری منتسب شده و در متون دیگر به نام تاج‌الدین فارسی یا دهلوی – معروف به ریزه – به ثبت رسیده است بررسی کرده و صحت انتساب آن اشعار را به هر یک از دو شاعر به اثبات برسانند.

در این مقاله با بررسی دو شعر که در بتخانه به نام انوری ثبت شده و در دیوان او نیز موجود است و به نام تاج الدین نیز به ثبت رسیده است و نیز بررسی هفت شعر که در بتخانه به نام انوری ثبت شده است؛ اما در دیوان او موجود نیست و بعضی از آن ها به نام تاج الدین نیز آمده است و اشعاری که به نام انوری و ریزه هر دو ثبت شده و همچنین به معرفی اشعاری نویافته از انوری در بتخانه پرداخته شده است.

 

ادامه مقاله «بررسی اشعار منسوب به انوری و تاج‌الدین ریزه دهلوی» نوشته محسن شریفی صحی و دکتر محمدجواد عرفانی که در شماره ۱۴ فصلنامه مطالعات شبه‌قاره به چاپ رسیده است در فایل پایین بخوانید.

[1]
[2]