- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انتشار جلد چهاردهم مقالات تقی‌زاده

میراث مکتوب – سیدحسن تقی‌زاده یکی از مردان موثر در جریان استقرار مشروطیت و از سیاستمداران کشور و همزمان از پژوهندگان برجسته و پیشگامان در پژوهشهای تاریخی به روش علمی و انتقادی بود.

مجلدات مجموعه مقالات تقی‌زاده شامل آثار و مقالات سیدحسن تقی‌زاده است که از مدتها قبل توسط زنده یاد استاد ایرج افشار گردآوری و هم اکنون جلد چهاردهم آن منتشر شده است.

زنده‌یاد افشار بعد از درگذشت تقی‌‌زاده، دست ‌نوشته‌ها، مقالات و یادداشت‌های او در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی و ادبی که در مجلات و مطبوعات منتشر شده بودند و بعضا با مداد روی قسمت‌های نه چندان مرغوب کاغذ و ناخوانا بودند، گردآوری کرد.
پس از درگذشت ایرج افشار تعدادی از این آثار به نام مقالات تقی‌زاده منتشر شد.

مشروطیت، مانی‌شناسی، گاهشماری در ایران قدیم، نوشته‌های سیاسی، نوشته‌های تحقیقی – ترجمه مرتضی ثاقب‌فر، فردوسی و شاهنامه، زندگی طوفانی، نطق‌های مجلس شورا (دوره های ۱ و ۲ و ۵ و ۶)، نطق‌های مجلس شورا (دوره های ۷ و ۸و ۱۵)، نطق‌های مجلس سنا، یادداشتهای گاهشماری، اوراق تازه‌یاب مشروطیت (در دست انتشار) و نامه‌ها و سندها عناوین سیزده جلد مقالات تقی‌زاده است.

عنوان جلد چهاردهم مجموعه مقالات تقی زاده نیز زبان و ادبیات فارسی است.

جلد چهاردهم مقالات تقی زاده (زبان و ادبیات فارسی) زیر نظر استاد ایرج افشار در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به تازگی از سوی انتشارات توس منتشر شد.

[1]
[2]