- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مقتل کهن فارسی که در سرزمین چین کتابت شده است

میراث مکتوب – تصویر مربوط به صفحه‌ای از یک مقتل کهن فارسی است که نسخه آن در سرزمین چین کتابت شده است. ساختار این مقتل همانند برخی دیگر از مقتل‌ها صرفاً تاریخی نیست و نشان می‌دهد که توسّط ناقلان پدید آمده است. با اینحال از نظام منطقی و تاریخی چندان فراتر نرفته است. متن اثر از رویدادهای منجر به ولادت حضرت پیامبر «ص» آغاز شده و تا رویدادهای پس از عاشورا را در بر می‌گیرد. البته عمده متن مربوط به وقایع تاریخی زندگانی امام حسین «ع» و بویژه واقعه عاشورا است.

از پردازنده این متن آگاهی نداریم امّا ویژگی‌هایی کهن در نثر این اثر هست که می‌تواند دلیل باشد بر آنکه این اثر پیش از صفویه فراهم آمده است و از این دیدگاه شایان توجّه است.

البته شعری از سعدی در متن وارد شده که نشان می‌دهد نگارش اثر پس از سده هفتم بوده است. ارتباط این اثر با مقتل‌های کهن و بویژه آثار عربی از مواردی است که جا دارد توسّط پژوهشگران مورد بررسی قرار گیرد.

نسخه این اثر به شماره ۲۰۶۸ پیوست فارسی در کتابخانه ملی پاریس نگهداری می‌شود. نسخه کامل است امّا تاریخ کتابت ندارد. از قرائن ظاهری نسخه می‌توان گفت که در حدود سده یازدهم یا دوازدهم هجری کتابت شده است.

…………………………………………………

نظر کاربر:F.Ahrari
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ – ۱۲:۵۴
لینک تصاویر کامل این نسخه در آرشیو اینترنتی کتابخانه ملی پاریس http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b52501954z/f1.planchecontact

[1]
[2]