- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بررسی مقایسه‌ای تغزل شریف رضی و غزل سعدی

میراث مکتوب – از رهگذر ادبیات مقایسه‌ای، در این پژوهش، تلاش شده تصاویر و مضامین به کار رفته در غزلیات شریف رضی و سعدی را با هم مقایسه و تطبیق شود.

علی­رغم اینکه تفاوت­های زیادی در سبک غزل سرایی و نوع نگرش آنها نسبت به مساله عشق، وجود دارد؛ عناصر و مضامین مشترک فراوانی در غزلیات این دو شاعر دیده می‌­شود که اگر این مساله­ را نه از باب تقلید سعدی که از باب توارد بدانیم؛ باز هم دلایلی چون آشنایی سعدی با زبان عربی و تاثیرپذیری وی از ادیبان نامدار عرب از یک سو و شهرت شریف رضی به عنوان برجسته­‌ترین غزل‌سرای ادب عربی از دیگر سو، احتمال متاثر شدن سعدی از شریف رضی را فزونی می‌­بخشد. از دیگر نتایج پژوهش مذکور این است که غزل شریف، خشن و یادآور سبک جاهلی است. در مقابل، شعر سعدی به خاطر محیط جذاب شیراز، زیبا و دلنشین است و در غزل وی علاوه بر تشبیهات زیبا، آرایه‌­هایی چون تناسب، تضاد، جناس، ایهام و… از بسامد بالاتری برخوردار است.

 

متن کامل مقاله «بررسی مقایسه‌ای تغزل شریف رضی و غزل سعدی» نوشته وحید سبزیان‌پور، پریسا کاظمی و پیمان صالحی که در شماره ۲۰ پژوهشنامه ادب غنایی منتشر شده است بر روی فایل پایین بخوانید.

[1]
[2]