- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انتشار جلد ۴۵ فهرست کتابخانه ملی

میراث مکتوب – جلد ۴۵ فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

مجلدی دیگر از فهارس کتابخانه ملی، سرانجام پس از وقفه هشت ساله، در قالبی نو به چاپ رسید. این فهرست، جلد ۴۵ و حاوی کتاب‌ها و رسایل گوناگونی به زبان فارسی و عربی است. آخرین مجلد چاپ شده فهرست ملی جلد ۲۲، منتشره در سال ۱۳۸۴ است. در طول این سال‌ها، فهرست نویسی مجلدات چندی از فهرست‌های کتابخانه ملی به اتمام رسیده است؛ لکن به دلایل متعددی چاپ نشده است. این مجلدات به مرور زمان در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

بیشتر نسخه‌های این فهرست، متعلق به مجموعه شخصی سید محمد جزایری است. این مجموعه پیش از این در تملک سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است. پس از ادغام این سازمان با کتابخانه ملی در سال ۱۳۷۹، اموال آن از جمله نسخه‌های خطی، به کتابخانه ملی منقل شده است.

روش فهرست نویسی این مجلد، اکتفا به اختصار و پرهیز از اطاله کلام در دو بخش کتابشناسی و نسخه‌شناسی است. سنت کتابخانه ملی، یعنی مستند سازی اعلام و موضوع‌ها در این فهرست رعایت شده است.

در بخش کتابشناسی، عنوان هر کتاب با استناد به متن کتاب و یا مراجعه به منابع انتخاب شده است. مستند نام مولفان در قسمت سرشناسه، و برخی اعلام و اسامی مرتبط در قسمت شناسه افزوده بر اساس مستند مشاهیر نوشته شده است. موضوع نسخه‌ها براساس سرعنوان‌های موضوعی کتابخانه ملی آمده است.

هر کتاب تنها یک بار معرفی شده، و کتاب‌های مشابه به نخستین شماره همان کتاب در فهرست ارجاع داده شده است. نشانه (-۵) برسر برخی شماره‌های ارجاعی در این فهرست، بیانگر کد مخزن خطی در پایگاه خطی برنامه رساست. این شماره وجود خارجی ندارد و مختص برنامه الکترونیکی است. با مشاهده این شماره می‌توان دریافت کتاب موردنظر در کتابخانه ملی جزو منابع بخش خطی است. قراردادن این عدد و نشانه بر سر شماره بازیابی در جستجوهای رسا ضرورت دارد. شماره وسط چین صدر هر عنوان، شماره بازیابی نسخه، و شماره اصلی برای درخواست نسخه است.

بخش نسخه‌شناسی، جهت تفکیک از بخش کتاب‌شناسی، با فونت کوچکتر و اندازه سطر کوتاه تر و عناوینی درشت تر طراحی شده است. اعداد مربوط به ابعاد نسخه به میلی متر نوشته شده است. عدد پس از تعداد سطر، ابعاد متن یا همان اندازه سطور نسخه است. حرف ب پس از شماره برگ، نشان‌دهندهٔ پشت برگ است.

شماره رکورد، عبارت از شماره اختصاصی منابع و مواد کتابخانه ملی در بانک اطلاعات رسا است. شماره‌های پیشین، اشاره به شماره مالکان قبلی نسخه دارد. در این فهرست برای سهولت دسترسی به تصویر نسخه رقومی، نشانی الکترونیکی هر تصویر در ذیل اطلاعات هر نسخه آمده است. نمایه‌ها و تصاویر برخی نسخه‌های ارزشمند پایان بخش این فهرست است.

هایده چیذری فهرست‌نویس این مجلد فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی است.

منبع: بساتین

[1]
[2]