- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

تدوین جلد پنجم کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه‌قاره

میراث مکتوب – دوازدهمین دیدار دوستانۀ مرکز پژوهشی میراث مکتوب با حضور جمعی از بزرگان ادب و فرهنگ به صرف ناهار (آبگوشت) روز گذشته، ۱ آبان، در مرکز پژوهشی میراث مکتوب برگزار شد.

دکتر اکبر ایرانی در این نشست ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید غدیرخم گفت: از برکات این دیدارها مشارکتی است که برخی دوستان در انتشار آثار میراث مکتوب انجام دادند. در این فاصلۀ زمانی که این نشست های دوستانه برگزار شد حدود ۵ عنوان کتاب مرکز پژوهشی میراث مکتوب با حمایت های مردمی به چاپ رسید. متأسفانه بسیاری از آثار میراث مکتوب از سه سال قبل در صف انتشار مانده و به دلیل مشکلات مالی کارهای جدید را برای انتشار نمی پذیریم.

عالمان مسلمان درباره حضرت علی (ع) کتاب های بسیار نوشته‌اند.

در ادامه، دکتر مهدی محقق، با توجه به فرا رسیدن عید سعید غدیر خم به فضائل علمی و شخصیتی حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: دانشمندان مختلف چه تشیع و چه اهل سنت دربارۀ حضرت علی (ع) کتاب های بسیار نوشته اند. سخنان حضرت علی (ع) نمونۀ عالی فصاحت و بلاغت است. حتی بسیاری از نویسندگان عرب، نهج البلاغه را از بزرگترین آثار ادبی ذکر می‌کنند.

وی افزود: آنچه سبب شده ادیبان به حضرت علی (ع) توجه ویژه داشته باشند توجه به فضائل اخلاقی ایشان است که هر شاعری را تحت تأثیر سخنان آن حضرت قرار می‌دهد.

ذیلی بر فهرست مشترک نسخه‌های خطی فارسی پاکستان

در ادامۀ این نشست دکتر عارف نوشاهی از انتشار جلد پنجم کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره خبر داد و گفت: پس از انتشار چهار جلد کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه‌قاره در میراث مکتوب، به تدوین جلد پنجم این اثر مشغول شدم. این ذیل، کتاب‌هایی را شامل می‌شود که در جلد چهارم نیامده و آثاری که در این مجلدات به طور مختصر معرفی شده در این جلد به تفصیل درباره آنها توضیح داده شده است.

وی سپس با اشاره به انتشار ذیل فهرست مشترک نسخه‌های خطی فارسی پاکستان گفت: اصل این کتاب توسط استاد احمد منزوی تألیف شده و من بر آن ذیل نوشته ام. این اثر در چهار جلد آماده شده و تقریباً ده هزار نسخۀ جدید در این فهرست آمده و کتاب های جدید که در فهرست مشترک نسخه‌های خطی فارسی پاکستان معرفی نشده در این جلد معرفی شده است.

شعرخوانی عبدالرضا موسوی طبری با موضوع حضرت علی (ع)، گزارش اجمالی علی موجانی از سمینار گفت و گوی تمدنی بین ایران و ترکیه و صحبت‌های دکتر ناصرالدین پروین دربارۀ کتاب تاریخ روزنامه‌نگاری ایرانیان پایان بخش این دیدار دوستانه بود.

 

مشروح این دیدار دوستانه به زودی بر روی سایت مرکز پژوهشی میراث مکتوب قرار می‌گیرد.

………………………………………………….

گزارش تصویری مرتبط

گزارش تصویری دوازدهمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب/۱ [1]

گزارش تصویری دوازدهمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب/۲ [2]

[3]
[4]