- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

گذری بر نگارستان ادیب

میراث مکتوب – کتاب نگارستان ادیب؛ در باب هنر و هنرمندان ایرانی حاوی تصاویری از آثار هنری و فرهنگی متعلق به دوره‌‌های تاریخی تیموری، صفوی و قاجار است.

این کتاب در واقع، مجموعه‌ای نفیس قلمداد می‌شود که گزیده‌ای از آثار هنرمندان دوران تیموری تا زمان معاصر در آن گنجانده شده است. در این کتاب،آثار نقاشان، نگارگران، خوشنویسان و دیگر هنرمندان قدیمی و جدید ذکر شده است که محمد زمان، میرعماد خوشنویس، محمدابراهیم نقاش‌باشی، زینت‌السادات امامی و… برخی ازآنها به شمار می‌رود.

این اثر دربرگیرنده تصاویری از مینیاتورهای سنتی از دوران تیموری و صفوی، اشیا و صنایع دستی هنری و میراث فرهنگی چون قلمدان‌‌های نفیس، سرقلیان و کتاب متعلق به عبدالعلی ادیب برومند است.

در این اثر همچنین نقاشی‌هایی از آثار تاریخی، چهره‌های اشخاص معروف دوره قاجار و نمونه‌های خطوط و آثار هنری دیگر درج شده است. اثر یادشده که در ۳۰۰ صفحه روی کاغذ گلاسه چاپ شده از آثار ارزشمندی است که منهای ارزش هنری، دارای ارزش تاریخی نیز هست. بیشتر این آثار از مجموعه‌های شخصی است.

کتاب نفیس نگارستان ادیب؛ در باب هنر و هنرمندان ایرانی اثر عبدالعلی برومند با شمارگان هزار نسخه، همراه با ترجمه انگلیسی، ۳۰۴ صفحه و قیمت ۲۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات گلدسته اصفهان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

[1]
[2]