- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

فهرستواره دستنوشت‌های ایران (دنا) با طرح چند سؤال پیرامون تکمله‌های دنا

میراث مکتوب – یکی از آرزوهای بزرگ پژوهشگرانی که در زمینهٔ نگارش‌های دورهٔ اسلامی به تحقیق می‌پردازند دستیابی به فهرستی مشترک از مجموعهٔ نسخه‌هایی است که از نگارش‌های دورهٔ اسلامی استنساخ شده و در کتابخانه‌های جهان پراکنده است. با دستیابی به چنین فهرستی افزون بر اینکه عمدهٔ متون دورهٔ اسلامی شناخته می‌شود، کسانی هم که قصد تصحیح یک متن را دارند می‌توانند از مشخصات همهٔ نسخه‌های آن اثر آگاهی یابند.
بزرگ بودن این آرزو و عدم امکانات کافی برای دستیابی به چنین خواسته‌ای موجب شده است تا پژوهشگران و فهرست‌نویسان، نگارش فهرست‌های مشترک (در هم کرد یا ادغام شده) را با تعریف کردن محدوده‌های ویژه و کوچک‌ؤتر تنظیم کنند.
ایران یکی از دو کشور نخست دنیا در دارا بودن شمار بالای نسخه های خطی است. با توجه به این موضوع و با توجه به شمارِ فهرست های منتشر شده در ایران می توان گفت که کشور ما یکی از فعالترین کشورها در زمینه فهرست نویسی نسخه ها بوده است. بنابراین می توان دریافت که تهیه فهرست مشترک برای نسخه های خطّی موجود در ایران تا چه اندازه از اهمیت برخوردار است.

ادامه مقاله «فهرستواره دستنوشت‌های ایران (دنا) با طرح چند سؤال پیرامون تکمله‌های دنا» نگاشته دکتر علی صادق‌زاده وایقان که در شماره ۱۸۸ کتاب ماه کلیات منتشر شده است بر روی فایل پایین بخوانید.

[1]
[2]