- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

ایرج افشار نام خود را به ایران پیوند زد

میراث مکتوب – نخستین دورهٔ جایزهٔ گنجینهٔ پژوهشی ایرج افشار عصر روز گذشته ۱۶ مهر در سالن همایش‌های رایزن در محل دائره‌ المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در ابتدای این مراسم دکتر صادق سجادی که به نمایندگی از رئیس مرکز بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت گنجینهٔ‌ پژوهشی ایرج افشار گزارشی از چگونگی انتشار آثار منتشر نشده ایرج افشار همچون «دفتر بی‌معنی» که شامل خاطرات استاد افشار است ارائه کرد و گفت: کتابخانه ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارزیابی فضای فرهنگی هستند. هم امروز و هم زمانی که می خواهیم از دوران تمدن اسلامی سخن بگوییم از کتابخانه های بزرگ سخن می‌گوییم که مهم‌ترین ملاک برای ارزیابی بنیهٔ علمی یک کشور، یک سرزمین و یک قلمرو هستند.

وی ادامه داد: اکثریت قریب به اتفاق کتابداران در زمرهٔ دانشمندان و یا حامیان درجهٔ اول علم و دانش و فرهنگ بوده اند. یکی از معیارهایی که امروزه برای ارزیابی تاریخ علم در هر کشور به کار می رود ارزیابی کتابخانه‌های موجود در آن کشور است.

در حال حاضر صدها مقاله دربارهٔ کتابخانه‌های بزرگ در دنیا نوشته شده است. این کتابخانه‌ها غیر از آنکه محل گردآوری کتاب بوده اند به مراکز پژوهشی هم تبدیل شده اند و بیت الحکمه در بغداد یکی از این مراکز پژوهشی است.

دکتر سجادی در ادامه به علاقهٔ وافر زنده یاد استاد ایرج افشار به کتابداری اشاره کرد: استاد افشار به گردآوری آثار متعدد بسیار علاقه مند بود و کتابخانهٔ ایشان را به درستی باید یک گنجینهٔ پژوهشی دانست. اهدای این گنجینهٔ پژوهشی به مرکز دایره المعارف، انگیزه ای برای اهدای کتاب های دیگران به این مرکز شد. این اهدا سبب خواهد شد دایره المعارف بزرگ به مجموعه ای برای نگهداری آثار بزرگان علم و دانش کشور تبدیل شود.

وی در پایان از انتشار مقالات منتشر نشده استاد ایرج افشار خبر داد.

در ادامه این مراسم آیت الله سید مصطفی محقق داماد به بیان خاطره ای از علامه طباطبایی پرداخت و گفت: « روزی در محضر علامه بودیم. بنده به ایشان گفتم آقا شما چرا بیشتر نمی نویسید؟ یکی از خصلت های علامه طباطبایی این بود که بسیار کم گوی و گزینه گوی بودند و وقتی صحبت می کردند به گوشهٔ اتاق نگاه می کردند. با همان متانت همیشگی در پاسخ به من گفتند: «هرکه سخن با سخنی ضم کند/ قطره ای از خون جگر کم کند». آنچه مسلم است کار بزرگ و ماندگار کردن بسیار مشکل است و اگر کسی بخواهد کار خوبی تحویل دهد باید قطرات خون جگر بریزد.

وی افزود: اگر کسی ماندگار شود در سایه مکتوباتش است. ایرج افشار نام خود را به جایی پیوند زد که آن نام جاویدان و مقدس «ایران» است؛ نامی که هیچ ایرانی نمی تواند آن را به فراموشی بسپرد.

آیت الله محقق داماد با بیان اینکه نسل امروز را باید به گونه‌ای آموزش داد که دنباله روی گذشتگان باشد، گفت: نباید گذاشت راه گذشتگان فراموش شود و نسل آینده باید این بزرگان را الگوی خود قرار دهد. استاد مینوی، همایی و استاد ایرج افشار کارهای ماندگار بسیاری را برای این مرز و بوم انجام دادند که نسل آینده باید این کارها را ادامه دهد.

[1]
[2]