- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بررسی گرشاسپ‌نامه مصور ۷۵۵ ق

میراث مکتوب – از گرشاسپ‌نامه اسدی طوسی (سروده ۴۵۸ ق) نزدیک به چهل نسخۀ خطی کامل و ناقص باقی مانده است. اقدم آنها متعلق به موزه توپقاپوسرای در استانبول است که به سال ۷۵۵ ق و به دست حسن بن الحاج رکن الدین درج (؟) کتابت شده است. بررسی نسخه‌شناختی این دستنویس موضوع مقالۀ حاضر است.

دستنویس حاضر ۹۱ برگ دارد. هر صفحه در چهار ستون بیست و پنج سطری و به خط نسخ نوشته شده است. تعداد ابیات آن، با احتساب ابیات نونویسی که بر سه ورق ترمیمی کتابت شده اند ۶۹۵۵ بیت است.

این دستنویس ۷ مجلس مینیاتور دارد که از این میان ۵ مینیاتور کامل و ۲ تا ناقص است. جای ۳۳ مجلس مینیاتور دیگر سفید گذاشته شده است.

مولف در این مقاله ضمن توصیف مشخصات ظاهری نسخه، به بررسی مسائلی چون اصالت مینیاتورها، ورق شمار قدیم نسخه و رکابه‌ها، افتادگی و جابه‌جایی اوراق، یادداشت های برافزوده، عناوین داستان، رسم الخط و املاهای قابل توجه بعضی کلمات، علائم تصحیح و مقابله، حرکت گذاری کلمات و جز آن پرداخته است.

ادامه مقاله «بررسی گرشاسپ‌نامه مصور ۷۵۵ ق (موزه توپقاپوسرای، ش خزینه ۶۷۴) نوشته دکتر محمود امیدسالار که در دفتر هجدهم مجله نامه بهارستان به چاپ رسیده است را با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل مطالعه کنید.

[1]
[2]