- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مطالعه مطبوعات قدیمی فرصتی برای نگاه به شرایط اجتماعی یک ملت

میراث مکتوب- اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور معرفی منابع قدیمی و ارزشمند و بعضا منحصر به فرد موجود در آرشیو و مخازن خود به برگزاری سلسله نشست هایی با عنوان «خوانش نشریات قدیمی» با اولویت روزنامه های قدیمی اقدام کرده است.

جمیله جهانی، مسئول مخازن اداره مطبوعات این سازمان و پیشنهاد دهنده طرح خوانش مطبوعات قدیمی، برگزاری این نشست را فرصتی برای شناسایی و معرفی نشریات قدیمی آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی برای محققان، پژوهشگران عنوان کرد.

وی به برگزاری اولین نشست در مهر ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد که با معرفی و خوانش مجله «آرش» آغاز شد و گفت: تا کنون طی ۲۱ نشست روزنامه های «رعد (چاپ قزوین)»، «شرف: نخستین روزنامه گرافیکی ایران»، «شکوفه: دومین نشریه زنان ایران»، «روزنامه ادب: نخستین روزنامه چاپ شده در مشهد»، «وقایع اتفاقیه: اولین روزنامه و سرآغاز روزنامه نگاری ایران»، «آفتاب شرق»، «باختر امروز»، «ایران باستان»، «قانون»، «نوبهار»، «نسیم شمال»، «تیاتر»، «قشون» و مجلات «جهان زنان»، «دفترهای زمانه»، «ایرانشهر» خوانش و معرفی شده اند.

جهانی توجه مراکز علمی و دانشگاهی به این منابع در راستای پژوهش های اجتماعی را یکی از دستاوردهای این طرح معرفی کرد و گفت: یکی دیگر از خروجی های کار علاوه بر تهیه اخبار و انتشار و معرفی منابع و مرکز مطبوعات آستان قدس رضوی، تهیه پادکست های نشریات قدیمی است که می توانند در فضای مجازی بخش وسیعی را تحت تاثیر قرار دهند و کمک شایانی به معرفی منابع سازمانی نمایند.

شایان ذکر است نشست خوانش مطبوعات قدیمی، به همت مدیریت اسناد و مطبوعات ساعت ۸:۳۰ صبح روزهای چهارشنبه در ساختمان بنیاد پژوهش های اسلامی، اتاق ۲۵۷ با حضور رؤسا و کارشناسان اداره مطبوعات و علاقه مندان به این مبحث برگزار می شود.

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

[1]
[2]