- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

دائرهالمعارف قرآن، ۱۵۰ سال قرآن‌پژوهی غربیان

میراث مکتوب – «قرآن ریشه‌دارترین سند آیین مقدس اسلام است و شایسته است که برای شناخت و معرفی جوانب متعدد و گستردهٔ آن همه‌گونه تلاشی انجام گیرد.» دیدگاه بلند انتشارات حکمت که در این جمله کوتاه بیان شده، موجب شد تا در احوال نه چندان خوش صنعت نشر کشورمان، شاهد نشر اثری ارزشمند در حوزهٔ علوم قرآنی باشیم که به همّت بلند حسین خندق‌آبادی، مسعود صادقی، مهرداد عباسی و امیر مازیار و همکاری شماری از فرهیختگان کشورمان سامان یافته است.
ترجمه کتاب گران‌قدر دائرهالمعارف قرآن که بین سال های ۲۰۰۱تا ۲۰۰۶ میلادی در پنج جلد متن و یک جلد نمایه منتشر شده بود، از آن رو انجام گرفته که ضمن پرکردن جای خالی چنین کاری در جامعه اسلامی ما، بتواند ما را با دیدگاه و شناخت غربیان از اسلام آشنا سازد. این آشنایی می تواند موجب شناخت نقاط ضعف و قوت ما در تبلیغ و دفاع از اسلام و قرآن و راهنمایی برای پژوهش و تالیف در زمینه های لازم باشد.
این ترجمه هم چنین می تواند الگویی علمی و امروزی برای تالیف دائرهالمعارف قرآن به دست دهد، و نیز مدخل های جدیدی که از دیدگاهی نو در دائرهالمعارف قرآن آمده‌اند، افق ها و دغدغه های نوینی در مقابل قرآن پژوهشان هم وطنمان می گشاید.
دائرهالمعارف قرآن حاصل و چکیده نزدیک به یکصد و پنجاه سال قرآن‌پژوهی غربیان است که در هفتصد مدخل به قلم پژوهش گرانی از ملیت‌ها و فرهنگ های گوناگون تالیف و توسط انتشارات بریل هلند به زبان انگلیسی منتشر شده است.
انتشارات حکمت، دائرهالمعارف قرآن را در ۶۰۰ صفحه و بهای ۴۵۰ هزار ریال منتشر کرده است و برای شما علاقه‌مندان، این کتاب ارزشمند، در مرکز تأمین و عرضه متون کهن ایرانی میراث مکتوب موجود است.

معرفی کتاب از سید مهدی جهرمی

[1]
[2]