- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا

میراث مکتوب – هنر، همانند بسیاری دیگر از مفاهیم پیرامون فضای فکری ما آن چیزی نیست که همواره فکر می‌کنیم که بوده است، و آنچنان سهل و ممتنع نیست که در تعریف و تنقیح آن می‌اندیشیم. هنر به معنای رایج امروزی و هنرمند به آن معنا که می‌شناسیم، ایده‌ای است که در فضای فکری دنیای مدرن شکل گرفته است؛ در حالی که هنر در عرصهٔ عملی، بالا و بلند فراوان را طی نموده و آثار هنری گوناگونی را در عصرهای مختلف و در عرصه‌های گوناگون شاهد بوده‌ایم. در حیطهٔ نظری – فلسفی هم گاه اندیشمندان حوزه‌های مختلف تحت تأثیر فضای هنری سخن گفته اند و آن را نقد و بررسی نموده‌اند و در برخی موارد، افکار و گفتار آنان هنر و هنرمندان را تحت تأثیر قرار داده است.
برای داشتن هنر بومی متناسب جامعهٔ ایرانی و مبتنی بر ریشه‌های فرهنگی، می بایست فکر بومی داشته باشیم. با تکیه بر آنچه در غرب است نه تنها نمی توان هنری بومی داشت، بلکه با بهترین تلاش خواهیم توانست هنر غربی را در ایران باز تولید نماییم.
فلسفه هنر، به طور طبیعی، به بررسی پرسش‌های فلسفی در بنیاد هنر می‌پردازد و تلاش می‌کند در این حیطه به هستی‌شناسی بپردازد. در این قلمرو تنها از رویکرد و ابزار فلسفی استفاده می‌شود نه موضوعاتی که بنیان فلسفه محض است.
در کتاب فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا تلاش می شود ضمن بررسی معنا و مفهوم فلسفه اجتماعی هنر، به مقایسه آراء دو فیلسوف پیش گفته بپردازیم. از آنجا که هر دو آنها در کار خویش مبدع بوده‌اند، در عرصه هنر و نیز نوع حضور هنر در جامعه نظریات جدیدی را خواهند داست که بررسی و مقایسه آن می‌تواند در شرایط فعلی، فهم نسبت میان ما و هنر غرب که گستره و سیطره خویش را در عرصه اجتماعی ما نیز داشته، واکاوی کند.
از چیستی‌شناسی تا هستی‌شناسی هنر، فلسفه اجتماعی از منظر دکارت و ملاصدرا، فلسفه اجتماعی هنر صدرایی، هنر از منظر هنرمندان، زندگی و زمانه دکارت، زندگی و زمانه ملاصدرا و منابع و ماخذ عنوان فصل های این کتاب است.
فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا نوشته محمد آقاسی در ۲۴۶ صفحه از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

[1]
[2]