- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

سیر تاریخی دیوارنگاری در ایران

میراث مکتوب – دیوارنگاری از جمله هنرهایی است که در طول تاریخ از اهمیتی خاص برخوردار بوده است، به طوری که همچنان تداوم و تاثیر خود را در بطن زندگی جوامع بشری حفظ کرده است. تاریخ این هنر در ایران به زمان غارنشینی انسان باز می‌گردد و در دوره‌های مختلف تاریخی با نمونه‌های متنوع و موضوعات مختلف روایی، مذهبی، حماسی و… روبرو هستیم. لذا در مقاله حاضر طی مطالعات مروری به بررسی گرایشات هنرمندان و حامیان آن در دوره های مختلف تاریخ هنر ایران پرداخته شده است. البته باید در نظر داشته باشیم که دیوارنگاری در اعصار تاریخی، با آنچه ما امروزه بنام دیوارنگاری می خوانیم خاستگاهی بس متفاوت دارد و این خاستگاه در هر دوره بنا به شرایط و مقتضیات موجود، رنگ و بوی منحصر به خود را گرفته است.
همچنین در ادامه مقاله، جدولی از آثار برجای مانده از دیوارنگاری ها و نقش برجسته های ایرانی در دوره های مختلف تا پیش از دوره معاصر ارائه شده است که با تداوم و تکمیل شدن، به اطلس جامع دیوارنگاری ایران تبدیل خواهد شد.
ادامه مقاله «سیر تاریخی دیوارنگاری در ایران» نوشته مهناز علیخانی که در شماره ۱ فصلنامه پژوهش هنر به چاپ رسیده است را در فایل پایین مطالعه کنید.توضیح تصویر: بخشی از نقش برجسته‌های طاق بستان

[1]
[2]