- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

پویش عمومی شاهنامه‌خوانی را برگزار می‌کنیم

میراث مکتوب- محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، در گفت‌وگویی درباره اقدام رئیس‌جمهور تاجیکستان در اهدا یک جلد شاهنامه به هر خانواده تاجیکی تا یک‌سال دیگر بیان کرد: از اقدام دولت تاجیکستان، تشکر می‌کنم. شاهنامه و حکیم فردوسی گنج مشترک همه فارسی‌زبان‌ها و ساکنان منطقه ایران فرهنگی است؛ علاوه‌براین شاهنامه را گنج و میراث مشترک بشری می‌دانیم.

وی با تأکید بر جایگاه شاهنامه در ایران افزود: در نظام آموزشی و مقاطع مختلف تحصیلی و در اغلب منابع درسی، گزیده‌هایی از شاهنامه وجود دارد اما یک پویش عمومی شاهنامه‌خوانی باید ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تشکیل پویش عمومی شاهنامه‌خوانی را به همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واگذار کرده‌ام؛ بنابراین سال آینده، سال برگزاری پویش‌های بزرگ فرهنگی خواهد بود؛ به‌عبارت دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت شاهنامه، گلستان و بوستان درحال برگزاری پویش‌های بزرگ فرهنگی است.

اسماعیلی با بیان اینکه آثار شعرای کهن ایرانی، بیش از اثر ادبی، اثر اخلاقی و حکمی هستند، گفت: آثاری مانند شاهنامه، گلستان و بوستان حوزه‌های تمدنی ایرانی‌ها محسوب می‌شوند و تلاش می‌کنیم جایگاه این آثار را تقویت کنیم.

هیئت نظارت بر کتاب حداکثر تعامل با نویسندگان را دارد

وی درباره آخرین خبرها از وضعیت کتاب سیدمهدی شجاعی بیان کرد: به دوستانم گفته‌ام، مسائل کتاب سیدمهدی شجاعی را بررسی کنند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، آقای سیدمهدی شجاعی، از بهترین نویسندگان دوره انقلاب اسلامی و آثار ایشان، آثار بسیار فاخر و ارزشمندی است؛ سال‌ها است مخاطب کتاب‌های این نویسنده هستیم. به‌هر حال مقرراتی وجود دارد و تلاش می‌کنیم در چارچوب حل کنیم. از دوستانم در هئیت نظارت برکتاب خواهش کردم حداکثر تعامل را با همه نویسندگان از جمله آقای شجاعی داشته باشند.

منبع: ایبنا

[1]
[2]