- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نگارگری ایران در دوران تیموری (عصر طلایی نگارگری ایران)

میراث مکتوب – در طول حکومت مغولان (ایلخانان و جلایریان)، آل اینجو و آل مظفر، نگارگری به مراحل تکامل خود نزدیک شد. در کارگاه‌های سلطنتی آنان بود که نقاشان عمدتاً به کار مصور کردن کتب گماشته شدند و نگارگری تا رسیدن به دوران طلایی خود فاصله ای نداشت. در دوره تیموری نگارگری به بالاترین اوج و ترقی خود رسید. این هنر در عهد تیموری نه تنها تقلیدهای هنری و سبکهای نقاشی چین را که از عصر مغول وارد ایران شده بود، مورد جذب و اقتباس قرار داد، بلکه در مسیر تکاملی خود سرانجام استقلالی را نمایان ساخت که منعکس کننده روح هنری ایرانیان بود و به همین سبب است که عصر تیموری را «دوره طلایی هنر نقاشی ایران» دانسته اند. باید توجه داشت که ابعاد تکامل طبیعی هنر نقاشی و مینیاتور قرن نهم به کیفیتی منسجم شد که امروزه می توانیم آن را تحت عنوان مستقل«سبک دوره تیموری» بپذیریم. در این مقاله سعی شده است به اجمال مکاتب و تحولات هنر مزبور در دوره تیموری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

آنچه در بالا مطالعه کردید بخشی از مقاله «نگارگری ایران در دوران تیموری (عصر طلایی نگارگری ایران)» نوشته مهدی زرین ایل و وحید کارگر جهرمی است که در شماره ۴ دوفصلنامه تاریخ نو به چاپ رسیده است.
متن کامل این مقاله را می‌توانید با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل مطالعه کنید.

[1]
[2]