- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انتشار خلاصه الاشعار و زبده الافکار (بخش قم و ساوه) به تصحیح دکتر علی‌اشرف صادقی

میراث مکتوب – کتاب خلاصه الاشعار و زبده الافکار مشتمل بر چهار فصل، چهار رکن، خاتمه و یک ذیل، (۶ جلد) در شرح حال حدود ۶۵۰ شاعر است و از گذشته تا معاصران مؤلف تدوین شده است. بخش پایانی خلاصه الاشعار و زبده الافکار، شرح حال ۳۸۵ شاعر سده دهم هجری را در بردارد که از ۱۲ اصل به شمارگان برجهای آسمانی تشکیل یافته و هر کدام از این برجها ـ به گفته مولف ـ به شهرها و نواحی جغرافی مختلف ایران اختصاص دارد که از دیار کاشان شروع و به خراسان ختم می‌شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب دکتر علی‌اشرف صادقی که تصحیح خلاصه الاشعار و زبده الافکار (بخش قم و ساوه) را به تازگی انجام داده است با توضیحاتی درباره این کتاب می گوید: خلاصه الاشعار تقی‌الدین کاشی چهار رکن دارد که از آن چهار رکن هیچ چیز تاکنون چاپ نشده است. یک خاتمه دارد که مخصوص شعرایی است که در قرن دهم معاصر تقی الدین کاشی بودند. این خاتمه بسیار مفصل است. مؤلف آن را از لحاظ شهرها تقسیم کرده و هر بخشی را به یک یا دو شهر یا یک منظقه اختصاص داده است. دو بخش کاشان و اصفهان خلاصه الاشعار را استاد ادیب برومند با همکاری آقای کهنمویی پور تصحیح کرده بودند و مرکز پژوهشی میراث مکتوب آن ها را چاپ کرده است. من نیز تصحیح بخش قم و ساوه را به تازگی انجام دادم.
وی می افزاید: از این بخش ما سه نسخه کامل و یک نسخه ناقص داشتیم که خوشبختانه یکی از این نسخ ها با نظارت خود تقی‌الدین تهیه شده است و حواشی و تصحیحات خودش را در کنار صفحات دارد.
به گفته دکتر صادقی این نسخه ها با هم اختلاف خیلی کمی دارند تا جایی که بعضی از نسخ تنها یک یا چند کلمه را متفاوت داشتند؛ ما این تفاوت ها را به عنوان اختلاف نسخ در پایین متن آورده ایم. من در برخی موارد نیز لغات مشکل را در حاشیه توضیح داده ام. به دلیل این که نسخ موجود از خلاصه الاشعار تقریبا همزمان با مؤلف بوده برای تصحیح به شیوه خاصی نیاز نبود.
دکتر صادقی در پایان با اشاره به ضرورت تصحیح متونی مانند خلاصه الاشعار بیان می کند: در بخش قم و ساوه از خلاصه الاشعار – که من کار کردم – شعرای خیلی مهمی نبودند ولی به هر حال این مؤلف، مؤلف مهمی است و زحمت کشیده به خصوص در چهار رکن اول کتابش. من معتقدم به هر حال دیوان های ادب ما باید یک بار چاپ شود. این بخش هم چون مؤلف از میان آثار شاعرانی که دیوانشان در دست نیست و مفقود است انتخاب کرده و گزیده هایی به دست داده، باید یک بار چاپ شود. امیدوارم ادبای ما بیشتر تلاش کرده و آثار چاپ نشده را چاپ کنند تا گنجینه ادب ما غنی تر گردد.
یادآور می شود خلاصه الاشعار و زبده الافکار تالیف میرتقی الدین کاشانی به تصحیح و تحقیق دکتر علی اشرف صادقی به زودی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران منتشر خواهد شد.
[1]
[2]