- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بررسی منابع مکتوب مطالعه معماری و تاریخ ساسانیان

میراث مکتوب – مطالعه تاریخ دورهٔ ساسانیان به عللی چون کمبود منابع نوشتاری دست اول و درهم‌تنیدگی آن با تاریخ اسطوره‌ای دارای دشواری‌های فراوانی است. بررسی معماری آن دوره نیز پیچیدگی‌هایی دارد، هم به علت ماهیت متکثر معماری و هم کمبود متون تاریخی‌ای که به وضوح آثار آن دوره را توصیف کنند. هدف این مقاله تحلیل منابع مکتوبی است که در آنها وجوه مختلف تاریخ و معماری ساسانیان بررسی شده است.
برای رسیدن به این مقصود، منابع را با پنج موضوع اصلی «تاریخ»، «دین»، «جغرافیا» و «معماری» تحلیل می‌ کنیم که هر بخش خود به چند دسته تقسیم می‌شود. شماری از منابع را دقیق ‌تر توصیف و به شماری دیگر فقط اشاره کرده‌ایم. به نظر می‌ رسد برای شناخت درست تاریخ و معماری ساسانیان هم به پژوهش‌ های معاصر، که بیشترشان توسط غربیان نوشته شده‌اند، و هم متون تاریخی، که منابع دست اول به شمار می‌روند، نیاز داریم. دیگر این‌که وظیفه محققان ایرانی است که در حوزه تاریخ، با اتکا بر منابع دست اول و شناخت تاریخ اسطوره‌ای، و در حوزه معماری، با مراجعه به خودِ آثار برای روشن‌‌تر کردن نقاط مبهم آن دوره بکوشند.

برای مطالعه ادامه مقاله «بررسی منابع مکتوب مطالعه معماری و تاریخ ساسانیان» نوشته احسان طهماسبی که در شماره ۱۷۹ کتاب ماه هنر به چاپ رسیده است بر روی فایل پایین کلیک کنید.

[1]
[2]