- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نگاهی به دیوان غالب دهلوی و مقالات زنده‌یاد دکتر محمدحسن حائری

میراث مکتوب – دکتر محمدحسن حائری عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی روز ۲۰ مرداد دارفانی را وداع گفت. از دکتر حائری آثار گرانقدری باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به تصحیح دیوان غالب دهلوی، منات خیال‌، راه گنج و صائب و شاعران طرز تازه و انتشار مقالاتی در دو فصلنامه آینه میراث اشاره کرد.

گلگشتی در محفل خیال پروران

آنچه در ادامه می آید نگاهی به دیوان غالب دهلوی و مقالات چاپ شده از دکتر حائری در مجله آینه میراث است.
چاپ اول تصحیح دیوان غالب دهلوی در سال ۱۳۷۷ از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و با همکاری شورای گسترش زبان فارسی و انستیتو غالب منتشر شده است.
جایگاه شعر غالب در سیر تخیل ادبی تا بدان پایه است که برای بررسی سیر طبیعی خیال و پژوهش در شعر و ادب فارسی از اشارت بدان گریزی نیست. هنگامی که شاعرانی چون مشتاق اصفهانی، شعله اصفهانی و عاشق اصفهانی در مکتب اصفهان از سبک معروف دوران خویش روی برتافتند و به شیوه های پیشین بازگشتند. در آن سوی مرزهای سیاسی ایران همان روش با نگرشی نو و طرزی تازه شکل می گرفت و سخن سنجان باریک بینی را به خیل خیال پردازان آن سامان به ارمغان می فرستاد که حاصل این ره آورد ادبی شاعر اندیشه و نویسنده دیده ور میرزااسدالله خان غالب دهلوی بود.
غالب با قصیده های صمیمی و غزل های دلنشین و مثنوی ها و رباعیات دلپذیر خود در محفل خیال پروران و نازک اندیشان و آتش نفسان دوران خود بر صدر نشسته و قدر دیده است و این در حالی است که در درون مرزهای سیاسی ایران، آن سان که بایسته است شناخته نیست.
دکتر حائری در این اثر تلاش کرده است مجموعه شرح احوال، بررسی آثار و گزیده اشعار غالب دهلوی را مورد بررسی قرار دهد. گزارش برخی واژه ها، نامها و نشانها، بسامد نام شاعران در غزلیات غالب، نقش و کاربرد آن در غزلیات غالب، طرح و کاربرد آن در غزلیات غالب، رنگ و کاربرد آن در غزلیات غالب ، آینه و کاربرد آن در غزلیات غالب از موضوعاتی است که دکتر حائری در تصحیح دیوان غالب به آن توجه بسیار کرده است.

انعکاس مقالات دکتر محمدحسن حائری در آینه میراث

اما از دیگر تلاش های زنده یاد دکتر محمدحسن حائری می توان به چاپ برخی مقالات اشاره کرد. در ادامه عناوین مقالاتی که از این استاد فقید در نشریۀ آینه میراث به چاپ رسیده است از نظر مخاطبان می گذرد.

گلگشتی در دیوان غالب دهلوی [1] این مقاله در شماره ۱ دوفصلنامه آینه میراث به چاپ رسیده است.

سروده های صمیمی کلامی در اندیشه و کلام غالب دهلوی [2] این مقاله در شماره ۳ و ۴ دوفصنامه آینه میراث به چاپ رسیده است.

………………………………………………….

نظر کاربر: استاد بزرگی را از دست دادیم، بنده درس حافظ را با این بزرگوار خواندم و بهره ها بردم خدایش رحمت کناد

نظر کاربر: محمد حاجی آبادی
استاد بزرگی که در مقطع دکتری درکنار ادب درس”ادب نفس “را به من اموزش داد. روح گرامیش شاد باد

نظر کاربر: فریدون یوسفی منقاری
جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ – ۲۳:۰۵
مرحوم دکتر حائری کلیه ی آثار و بعضی از مقالاتشان را برایم می آوردند و با دستان مبارکشان می نوشتند تقدیم به دوست عزیز ……. یادش به خیر. و امروز که این مطلب را مینویسم مصادف است با اربعین آن استاد بی بدیل اخلاق و ادب فارسی. روحش شاد.

[3]
[4]