- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نگاهی به هفدهمین مجلد از دانشنامه جهان اسلام

میراث مکتوب – مجموعه مقالات هفدهمین جلد از دانشنامه جهان اسلام از «داعی احمد بن ابراهیم» آغاز شده و به مدخل «دکّان» ختم می‌شود.
تاکنون شانزده جلد از این دانشنامه منتشر شده است که هم اکنون جلد ۱۷ این دانشنامه نیز در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
فهرست مدخل‌ها و نام‌های مؤلفان و مترجمان، نشانه‌ها و اختصارات عمومی، اختصارات عناوین دایره المعارف‌‌ها، اختصارات عناوین مجلات به خط لاتینی، مشخصات منابع پربسامد و منابع به خط لاتینی قبل از شروع مدخل ‌ها آمده است.
از مدخل‌ های این مجلد می‌‌توان به داعی انجدانی، دانش‌پژوه، دانشگاه، دانشنامه علایی، دجله، درایه‌ الحدیث، درویش، دریانوردی، دستور زبان، دشتستان، دعا، دعبل خزائی، ابومنصور دقیقی و … اشاره کرد.
بنیاد دائره المعارف اسلامی، نهادی است غیر انتفاعی که هدف اصلی آن تدوین و نشر دانشنامه جهان اسلام است. این بنیاد در سال ۱۳۶۲ در تهران تاسیس شد و در حوزه مطالعات جهان اسلام و ایران فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج به یکی از کانونهای اصلی و معتبر دانشنامه نگاری در قلمرو جهان اسلام تبدیل شد.
دانشنامه جهان اسلام دایره المعارفی است درباره آموزه های دین اسلام و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان از آغاز پیدایش اسلام تا زمان حاضر. مقالات این دانشنامه که به ترتیب الفبائی تنظیم و فعلا از حرف «ب» شروع شده است حوزه وسیعی از علوم و معارف اسلامی را در بر می گیرد و طی آن کوشش می شود اطلاعات دستِ اول در ابعاد گوناگون به شکل نظام مند در اختیار خواننده قرار گیرد.
تاریخ، جغرافیا، اصطلاحات علوم قرآنی و حدیث، فقه، کلام، عرفان و فلسفه اسلامی، ادبیات و هنر، سیره انبیا و اولیا و ائمه (علیهم السلام)، شرح حال و آرای بسیاری از مفسران، فقها، متکلمان، فیلسوفان، عارفان، مورخان و هنرمندان عالم اسلام از جمله مطالبی است که در این دانشنامه قابل دسترسی است.
این مجلد در ۸۵۸ صفحه به شکل دو ستونه نوشته شده است و توسط بنیاد دایره‌المعارف اسلامی در ۵۰۰۰ نسخه و به قیمت ۴۵۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی [1]

[2]
[3]