- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

سخن ابن‌ سینا و بیان بهمنیار به قلم دکتر دینانی

میراث مکتوب – کتاب سخن ابن‌ سینا و بیان بهمنیار نوشته دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی‌ از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
این کتاب در ۴۹۱ صفحه مباحث متعددی از بوعلی ‌سینا در گفت‌وگو با شاگردش بهمن‌یار را بیان می ‌کند.
«جایگاه ادراک و شناخت در اندیشه ابن‌سینا»، «صرف حقیقت یا حقیقت صرف»، ‌«چشم همه دیدنی‌ها را می‌بیند اما خودش را نمی‌بیند» و «عقل جز ادراک عقلی چیز دیگری نیست» ‌از عنوان‌هایی محسوب می‌شوند که در این کتاب به تفصیل به آن‌ها پرداخته شده است.
همچنین این کتاب پرسش‌هایی نظیر «آیا می‌توانیم بدون تخیل تعقل کنیم؟»،«آیا ادراک زمان در خود زمان انجام می‌پذیرد؟»،‌«معقول حق‌تعالی موجود است یا موجود معقول اوست؟»،‌«آیا شوق همان ادارک است؟» را به‌عنوان ‌سرفصلی مستقل بیان کرده و در مقام پاسخگویی به آن‌ها برآمده است.
مباحثی نظیر «علم به شی‌ء، ‌از طریق اسباب آن،‌ کلی است»،‌«در نظر ابن‌سینا جسم فقط شرط وجود نفس شناخته می‌شود»، «غیر از حق یگانه، ‌هیچ واحدی نیست،‌ مگر اینکه در آن وجهی از کثرت هست»، «قوی‌ترین و ضعیف‌ترین موجود»، «اثبات مبدا مشترک در علوم طبیعی امکان‌پذیر نیست»،‌«تفاوت میان مشاهده و یقین»، «تفاوت میان کل و کلی»، «لوازم یا صفات» و «جز ماده چیز دیگری مانع تعقل نیست» هم عنوان‌های دیگر درج شده در این اثر را تشکیل می‌دهند.
در بخشی از این کتاب آمده است: «نبودن و نیستی مصداق واقعی ندارد،‌ ولی هرگز بدون معنی نیست. نور ادراک و آگاهی، ‌به ظلمت عدم و تاریکی نیستی روشنایی می‌بخشد و به آن معنی می‌دهد. غلبه نورِ وجود جایی برای عدم باقی نمی‌گذارد،‌ چنان‌که روشنی آگاهی نیز همه‌چیز را آشکار می‌سازد. به این ترتیب می‌توان گفت نور وجود و روشنی آگاهی از یکدیگر جدا و منصف نیستند و در واقع، دو حیثیت همراه و دو عنوان مساوق شناخته می‌شوند.
کتاب سخن ابن ‌سینا و بیان بهمنیار ‌در شمارگان دوهزار نسخه و به قیمت ۱۸ هزار تومان نخستین چاپ خود را در سال ۱۳۹۲ تجربه می‌کند.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران [1]

[2]
[3]