- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

خدا ، جهان و انسان در اندیشهٔ فیلون و ابن عربی

میراث مکتوب – خدا، جهان و انسان در اندیشۀ فیلون و ابن عربی عنوان کتابی نوشته طاهره حاج ابراهیمی است که به مقایسه جهان‌بینی میان این دو اندیشمند پرداخته است.
اندیشه‌های فیلون و ابن عربی محصول شرایط ویژه‌ای هستند که در حوزۀ علمی مهم و تاریخ‌ساز اسکندریه و اسپانیای اسلامی، در مهم‌ترین ادوار تاریخی آن‌ها، پدید آمده‌اند و حاصل بستر مساعدی هستند که امکان پیدایش آرای بدیع و آفرینشگر را از متن اندیشه‌هایی با خاستگاه‌های متفاوت و سنت‌های گوناگون فراهم ساخته‌اند. از سویی دیگر، این دو اندیشمند در صددند تا کثرت‌ها را در کنار توحید ناب، که آموزۀ محوری ادیان ابراهیمی است، توجیه کنند. هر دو اشتیاقی عاشقانه به معبود یگانه را در آثار خویش ظاهر کرده‌اند و سودای خالی کردن خانه را از اغیار در سر دارند و بدین ترتیب یک جهان‌بینی ناب محمدی را پی افکنده‌اند تا در سایۀ آن غبار هر گونه شرک و غیر خدا از دامان هستی زدوده شود؛ توحیدی که لازمۀ آن بصیرت حاصل از معرفت است. صد البته این معرفت نیز حاصل نگاه کثرت گرایانۀ آنان است که آموزه‌ها و نظرگاه‌های مختلف ملل و نحل را به مثابۀ روایت‌های نسبی و متفاوت از حقیقت مطلق ، تصدیق می ‌کند و اختلافات و منزعات مردمان را نتیجۀ اختلاف در نظرگاه‌ها می‌دانند و راه برون شدن از آن را نیل به بصیرت و معرفت می‌دانند.
خدا، جهان و انسان در اندیشۀ فیلون و ابن عربی نوشته طاهره حاج ابراهیمی در ۲۸۸ صفحه و در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و بهای ۱۲۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده است.
[1]
[2]