- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

معرفت عرفانی در آرای عین‌القضات همدانی

میراث مکتوب – شناخت عرفانی آن سان که عین القضات زیست می‌کند، با زیست‌جهان دیگر عارفان چندان متمایز به نظر نمی‌رسد، اما شاید نخستین بار از رهگذر وی به شکل مدون آورده شده است. از این رو، پرسش بنیادین پژوهش این است که شناخت عرفانی از نگرگاه عین القضات چیست؟ و چگونه از دانش بازشناخته می‌شود؟ راه دریافت آن چگونه است؟ به نظر وی، ارزش معرفتی هر یک از دریافتهای بشری در شناخت عرفانی چگونه تعیین می شود؟ عین القضات در همه ی نوشته هایش در پی تبیین معرفت حقیقی (عرفانی) و تمایز آن از دیگر دانشهای بشری است و می کوشد تا آنها با یکدیگر درآمیخته نشوند و سالک از رسیدن به دانش ظاهری خودخواه نشده و همواره رسیدن به دانش حقیقی (معرفت) را پیش چشم داشته باشد. از نگرگاه وی، شناخت عرفانی پیامد تفکر و یا استدلال عقل بشر نیست، بلکه از سرشت خود آن معرفت مایه می گیرد و انسان تنها از راه کشف و شهود و یا وحی به شناخت آن توانا می شود.

آنچه در بالا مطالعه کردید چکیده مقاله «معرفت عرفانی در آرای عین القضات همدانی» نوشته طاهره کمالی‌زاده است که در دوفصلنامه ادیان و عرفان شماره ۲ به چاپ رسیده است.

متن کامل این مقاله را می توانید در فایل پایین مشاهده کنید.

[1]
[2]