- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی

میراث مکتوب – با وجود پیشرفت‌های روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیطره آنها بر زندگی بشر، هنوز میراث کهن، به ویژه نسخ خطی دست‌نوشته‌های به جای مانده از پیشینیان، مورد توجه اندیشمندان و دانش‌پژوهان ملل مختلف است. این آثار، ضمن معرفی تاریخ کهن ایران زمین، نشان از توجه ایرانیان مسلمان به علم و دانش در اعصار مختلف داشته، ارزش علمى و معنوى بسیارى
دارد. تحقیق پیرامون این دست نوشته ها و آماده سازی آنها برای چاپ و انتشار به عنوان منابع دست اول تاریخى، دست مایه کار پژوهشگران حوزه تاریخ علم در دانشگاه های مختلف ایران و جهان است.
با توجه به حجم عظیم این دست نوشته ها، همواره دسترسی به این
آثار برای پژوهشگران کاری بس طاقت فرسا، و در مواقعی غیرممکن، بوده است.
بارها شنیده ایم که فلان اندیشمند، برای پیدا کردن نسخه ای از کهن نوشته ها، سال ها وقت صرف کرده و در نهایت به آن دست نیافته است. فهرست کردن این نسخه های خطی و قو ت گرفتن این حوزه در چند دهه اخیر، گام های مؤثری در جهت دسترسی اندیشمندان و دانش پژوهان به اطلاعات پیشین بوده است. فرایند فهرست نویسی نسخه های خطی همواره افت وخیزهایى داشته
است، ولى در دو دهه گذشته، به علت توجه کتابخانه ها و سازمان هاى اطلاعاتى به گردآورى، سازماندهى و دسترس پذیرى آن ها، فهرست نگاری مورد توجه قرار گرفته و وضعیت نسبتاً مطلوبى یافته است. البته گسترش توجه به تاریخ علم در مراکز علمی و دانشگاه ها نیز در افزایش میزان توجه بى تأثیر نبوده است.

ماهنامه کتاب ماه کلیات در تازه‌ترین شماره خود ویژه (خرداد ۹۲) به موضوع فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی پرداخته است.

متن کامل این یادداشت که به قلم داریوش مطلبی در شماره ۶ (پیاپی ۱۸۶) کتاب ماه کلیات به چاپ رسیده است را می توانید در فایل پایین مطالعه کنید.

[1]
[2]