- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

عاملی اصفهانی و تعامل با روایات باطنی با رویکرد به کتاب مقدمه مرآهالانوار و مشکاهالاسرار

میراث مکتوب – از دیرباز محققان شیعه و سنی به بررسی باطن قرآن اهتمام داشته‌اند و تفسیر باطنی کم‌وبیش حیات خود را در میان مسلمانان حفظ کرده، و البته تحولاتی نیز پذیرفته است. در طول تاریخ تفسیر امامیه، روش برخی مفسران چنین بوده که در کنار تفسیر ظاهری، با استفاده از روایات اهل بیت اشاره ای به بطن آیه نیز داشته باشند، اما کتابی که به طور خاص تمام این روایات را در خود داشته باشد، کمتر یافت می شود. با وجود این، برخی صاحب نظران غیر شیعه کتاب مقدمه تفسیر مرآه الانوار و مشکاه الاسرار، تالیف ابوالحسن شریف عاملی اصفهانی(قرن ۱۲) را به عنوان «تفسیر باطنیِ» نگاشته شده توسط شیعیان و مرجع مهم آنان انگاشته، و دلیلی برای انتساب باطنی گری محض به شیعه قلمداد کرده اند.
در این مقاله، ضمن معرفی کتاب و مولف، به بررسی شبهه فوق پرداخته می شود و مشخص می شود که مولف آن، به هر دو بُعد ظاهر و باطن قرآن توجه داشته است؛ ضمن آنکه اثر به دست آمده، صرفاً مشتمل بر روایاتی در حوزه باطنِ پاره ای از آیات است و هرگز معرف تفسیر کاملی از قرآن بر پایه رویکرد باطنی نیست. این کتاب در میان عالمان شیعی چندان شناخته شده نیست و نمی تواند مرجع تفسیری آنان بوده باشد. ضمناً شبهه انتساب مرآهالانوار و مشکاهالاسرار به عنوان مقدمه تفسیرالبرهان، وجه علمی مناسبی ندارد.

متن کامل مقاله «عاملی اصفهانی و تعامل با روایات باطنی با رویکرد به کتاب مقدمه مرآه الانوار و مشکاه الاسرار» نوشته مجید معارف و لیلا السادات مروجی در سال چهارم، شماره ۸ دوفصلنامه حدیث‌پژوهی به چاپ رسیده است در فایل پایین مطالعه کنید.

[1]
[2]