- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

هشتمین شماره مجله دستور

میراث مکتوب – هشتمین شمارۀ مجلۀ دستور، از مجموعۀ ویژه‌نامه‌های نامۀ فرهنگستان، منتشر شد.
این مجموعه شامل دو بخش کلى است. در قسمت مقالۀ این شماره عناوین زیر به چشم مى‌خورد: «اضافه شدن پسوند î مصدری به اسامی معنی»، علی‌اشرف صادقی؛ «تحول ساخت کُنایی در فارسی نو»، حامد نوروزی؛ «ساخت مجهول در زبان فارسی: تحلیلی در قالب انگارۀ دستور شناختی»، سحر بهرامی خورشید ـ ارسلان گلفام؛ «بررسی ساخت مالکیت محمولی در زبان فارسی معاصر»، پونه مصطفوی؛ «لازم و متعدی در زبان فارسی»، محمد راسخ‌مهند؛ «حرکت سازه به ابتدای جمله در زبان فارسی: مبتداسازی یا کانونی‌سازی؟»، محمدرضا اروجی؛ «دربارۀ چگونگی ابدال صفت فاعلی به مفعولی»، اکرم‌السادات حاجی ‌سیّدآقایی؛ «همکردشدگی»، مهرداد نغزگوی کهن ـ شادی داوری.
در بخش «نقد و بررسی» این شماره از ویژه‌نامۀ دستور سه عنوان دیده می‌شود: «نگاهی به ترجمۀ دستور زبان ادبی فارسی معاصر»، محسن شجاعی؛ «معرفی و نقد کتاب دستور زبان فارسی، بر اساس نظریۀ گروه‌های خودگردان در دستور وابستگی»، محمد راسخ‌مهند؛ «مروری بر کتاب وجهیت، نمود و نفی در زبان فارسی»، راحله کلانتری.
در این شماره بخشی نیز با عنوان «یادبودها» به‌منظور یادکردی از استادان درگذشته اختصاص یافته است. در این قسمت مطالبی در باب شادروانان دکتر حسن احمدی گیوی، دکتر کیوان زاهدی و دکتر محمدجواد شریعت آمده است.
شمارۀ هشتم ویژه‌نامۀ دستور، به سردبیرى استاد احمد سمیعى (گیلانى) و دبیری دکتر محمد دبیرمقدم در ۳۱۲ صفحه و به بهاى ۳۵۰۰۰ ریال منتشر شده است.

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی [1]

[2]
[3]