- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نقد و بررسی چاپ چند تذکره در کتاب ماه ادبیات

میراث مکتوب – هفتاد و دومین شمارۀ کتاب ماه ادبیات (ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی کتاب) با چهار «مقاله» و شش «نقد و بررسی»، ویژۀ فروردین سال جاری منتشر شد. دکتر منوچهر اکبری، سردبیر این نشریه، در بخش نخست می‌نویسد: «آیا دوره کاربرد ادبیات متعد برای اجتماع به سر آمده است؟ آیا ادبیات آیینه حقیقت نماست یا در پس آینه طوطی صفتش داشته اند تا تنها در حد تصویری مجسمه گونه در آیینه ای زنگار گرفته رخ بنماید؟ آیا ادبیات باید با سیاست و اصحاب سیاست و با قدرت روابط مستقیم تعامل و داد و ستد داشته باشد؟
اصولاً ادبیات امروز قرار است زبان حال مردم امروز باشد صرفاً تکرار گفته های دیروز و دیروزی‌ها. اگر درد امروزی‌ها حتی همان درد دیروزی‌ها هم باشد زمانه ما با زمانه آنان متفاوت است. چرا چراغ ادبیات در تحلیل، تبیین و توصیف جامعۀ امروز ایران چندان روشن و نوربخش نیست.»
در این شماره از کتاب ماه ادبیات پس از فهرست در چهار بخش مقالات، نقد و بررسی، معرفی یک رویکرد و گزارش مقالاتی برای مخاطبان ارائه شده است.
«شروح قصاید خاقانی» نوشتۀ سعید مهدوی‌فر، «مطالعه تطبیقی رئالیسم در آثار ساعدی و مارکز» نوشته الهام علوی ایلخچی، «اگزیستانسیالیسم و شفیعی کدکنی: نگاهی به اندیشه‌های وجودی در اشعار شفیعی کدکنی با تکیه بر شعر اضطراب ابراهیم» نوشتۀ عیسی امن‌خانی و «نقش حسن تعلیل در ساختار مضمون‌های گریز به ستایش» نوشتۀ رضا خبازها چهار مقاله این شماره کتاب ماه ادبیات هستند.
«نامه‌ای از احمد مهدوی دامغانی به کتاب ماه ادبیات»، «هر یکی طرز جدا دارند ارباب سخن» نوشته دکتر محمود فتوحی، «گزارشی از کلید در باز» نوشته عبدالله ولی‌پور، «نقدی بر چاپ چند تذکره» نوشته عبدالرسول فروتن، «نقد و بررسی اشکال یک اسطوره» و «نقد و بررسی کتابِ سیر تحول ادبیات داستانی و نمایشی» نیز بخش نقد و بررسی شماره ۷۲ کتاب ماه ادبیات به چشم می خورد.
معرفی یک رویکرد عنوان دیگر بخش این شماره از کتاب ماه ادبیات است که به مقاله تاریخ‌گرایی نوشته احسان عباسلو اختصاص دارد.
گزارش نیز عنوان بخش پایانی ماهنامه کتاب ادبیات است و مطالبی مانند برگزیدگان دورۀ جشنوارۀ نقد کتاب در حوزۀ ادبیات، تغییر خط فارسی و غایت کار آدمی مرگ است در آن بیان شده است.
در چکیدۀ مقاله «شروح قصاید خاقانی» آمده است: «مقام و اعتبار دیوان خاقانی در میان میراث منظم ادب پارسی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این مقام شامخ، عمدتا بازبسته به قصاید استوار و متنوعی است که آینه جلوه‌گری طریق غریب خاقانی در سخن‌سرایی است. دشواری، یکی از شاخصه‌های اصلی این قصاید است؛ قصایدی که در استواری و طمطراق تمام آفریده شده است. به جهت این دشواری و نیز اهمیت این اشعار، از دیرباز شروحی به جهت توضیح و تبیین آن‌ها نگاشته شده است. این امر در روزگار ما و دهه‌های اخیر، شتاب بیشتری گرفته است و آثار متعددی در این زمینه به رشته تحریر در آمده است. آگاهی از شروح به جهات متعدد برای خاقانی‌پژوهان امر بایسته‌ای است که در این جستار بدان خواهیم پرداخت».
این شماره کتاب ماه ادبیات در ۱۰۴ صفحه از سوی خانه کتاب منتشر شده است و منوچهر اکبری سردبیری کتاب ماه ادبیات را به عهده دارد.
[1]
[2]