- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

اهدای جایزه علمی- ادبی و تاریخی بنیاد موقوفات افشار به دکتر احمد اقتداری

میراث مکتوب – مراسم اهداء بیست و یکمین جایزه علمی- ادبی و تاریخی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی در روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در ساختمان کانون زبان پارسی واقع در سه راه زعفرانیه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب این مراسم که به حضور استادان و فرهیختگان علمی کشور از دایره المعارف بزرگ اسلامی، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار آراسته بود، با استقبال خوبی از سوی دوستداران علم و ادب روبرو گردید. دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، سید مصطفی محقق داماد، نصرالله پورجوادی، سید علی آل داود، محمدباقر وثوقی، و احسان اشراقی از جمله حاضران و سخنرانان این نشست فرهنگی و ادبی بودند.
نخست سید مصطفی محقق داماد که ریاست شورای تولیت بنیاد موقوفات را بر عهده دارد دقایقی با حاضران سخن گفت. وی با ذکر این نکته که بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی نتیجۀ یک خلوص عمل است، افزود: «مردی مخلص آن چه داشت و فرآورده های مالی خود را برای ارتقاء فرهنگ و اندیشه و تمدن ایران زمین تقدیم ملت کرد.»
رئیس شورای تولیت برون رفت موقوفه را خدمت به فرهنگ و تمدن و حمایت از آن دانست و گفت: «این بنیاد افتخار دارد که چندین جایزه به موجب وقفنامه تقدیم متفکران ایران و صاحب نظران ایران شناس کرده است. این بیست و یکمین جایزه است که به عنوان تکریم مردی که تمام عمرش را برای شناسایی جای جای ایران به خصوص جنوب ایران نهاده و صرف کرده امروز به پاس خدمات ایشان تقدیم می کنیم.»
دکتر باستانی پاریزی دیگر سخنران مراسم پس از تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و بانیان جلسه، در خصوص احمد اقتداری گفت: «تنها نکته ای که می خواستم در بارۀ او ذکر کنم این است که تخصص و رویۀ دکتر اقتداری انتخاب یک موضوع خاص است و آن هم سرزمین خودش و اطراف آن و آب های خلیج فارس را که مایۀ اصلی حیات عمدۀ ایران است و این افتخار بزرگی است. و امروز بنیاد موقوفات جایزه اش را به یکی از بهترین محققان هدیه خواهد کرد.»
محمدباقر وثوقی سخنان خود را با عنوان «جایگاه اقتداری در مطالعات خلیج فارس» به سمع حاضران رساند. وی با ذکر این نکته که آثار دکتر اقتداری با حیثیّت ملی ما در خلیج فارس گره خورده است گفت: «در ۶۰ سال اخیر نمی توان خلیج فارس را خواند و از آثار احمد اقتداری گذشت. زبان شناس ها، باستان شناس ها، و مورخین مهمترین ارجاعات را به آثار اقتداری می دهند.»
وثوقی دکتر اقتداری را چهره ای ملی، منطقه ای و بین المللی خواند و افزود: «آثار دکتر اقتداری چند ویژگی مهم دارد: نخست این که او مطالعات بین شهری را در تاریخ و فرهنگ خلیج فارس باب کرد. دو دیگر آثارش بر گرفته از مطالعۀ میدانی است و تسلط او بر موقعیت و جغرافیای خلیج فارس بر کرانه های شمالی و جنوبی آن بی مثال است. آگاهی او از منابع اصیل خلیج فارس و نثر روان و بی تکلفش نیز دیگر ویژگی هایی است که اقتداری و کارهای او را برجسته ساخته است.»
نصرالله پورجوادی، سید علی آل داود، دولت‌آبادی، احسان اشراقی، و محمد حسن‌نیا دیگر سخنرانان این نشست فرهنگی بودند که هر یک دقایقی را به ذکر خاطره‌ای از استاد احمد اقتداری اختصاص دادند.
پس از اتمام سخنرانی ها، منشور موقوفات توسط ریاست شورای تولیت، سید مصطفی محقق داماد، خوانده شد. در بخشی از این منشور آمده است: «اهداء این جایزه ادای احترام به دانشمندی است که بخش بزرگی از عمر پربار خود را با عشق به ایران اسلامی صادقانه صرف خدمت به فرهنگ کرده است. با توجه به این مراتب چون این کوشش ها و کارهای علمی جنابعالی در جهت نیات واقف این موقوفات و منطبق با مندرجات وقفنامه است، اینک مایۀ سرفرازی است که بیست و یکمین جایزۀ علمی- ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار یزدی به تصویب شورای تولیت به جنابعالی تقدیم می شود.»
پایان بخش مراسم سخنان دکتر اقتداری برای سپاسداری از حاضران و برگزارکنندگان مراسم بود. وی ابراز کرد: «من خود را لایق هیچ گونه تشویق و تقدیر و تحسین نمی دانم. اگر گام کوچکی در زمینۀ فرهنگ و ادب و تاریخ میهن مقدسمان، ایران لایزال، برداشته ام جز وظیفۀ اخلاقی و ملی من نبوده است. بدان مباهات می کنم، ولی به گمانم آن گام کوچک شایستۀ تقدیر و تحسین نیست.»
احمد اقتداری بیش از شصت سال است که در راستای شناساندن فرهنگ و تمدن جنوب ایران فعالیت می کند. وی تألیفات متعدد در رشته‌های مختلف ایران‌شناسی و خصوصا در زمینۀ معرفی مواریث فرهنگی حاشیۀ خلیج فارس دارد. از جمله آثار او می‌توان به: شهرهای باستانی سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان، دیار شهریاران، خوزستان، و کهگیلویه و ممسنی اشاره کرد.

[1]
[2]