- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

سرگذشت قم از قرن چهارم تا چهاردهم هجری

میراث مکتوب – کتاب قم در منابع و مراجع فارسی (از قرن چهارم تا چهاردهم هجری) نوشتۀ محمدرضا انصاری قمی (فرهنگ) به کوشش بنیاد قم‌پژوهی و جهاد دانشگاهی قم به تازگی منتشر شده است.
این کتاب محصول چندین سال جستجوی مداوم مؤلف است و اطلاعات موجود در منابع را از قرن چهارم تا قرن چهاردهم در آن به تدریج و با صبر و حوصله فراهم آورده‌اند.
منابع جغرافی، منابع تاریخی و در پایان منابع سفرنامه ای، مآخذی هستند که اطلاعات مربوط به قم از آنها استخراج و در اینجا درج شده است.
در این کتاب تعدادی از مقالات آقای حسین مدرسی نیز که به صورت تخصصی در باره قم، مدارس قم و کتیبه های مهم حرم و نقاط دیگر است عینا درج شده است.
جالب است که حتی از کتابهایی که تمام آنها راجع به قم بوده، برخی از اطلاعات گزینش شده و در اینجا درج شده است.
کتاب با همه تتبعی که دارد اگر بر اساس امکانات سرچ جدید در متون اینترنتی و نیز سرچ کتابهای تاریخی و … نوشته شود امیدوارم چند برابر این بشود.
متاسفانه فهرست اعلام ندارد و این عیب بزرگی است. مگر آن که به سرعت متن کامل آن روی اینترنت گذاشته شود. حتی فهرست نام کتابها. البته در فهرست ابتدای کتاب، نام کتابهایی که مطالب از آنها گرفته شده، و به ترتیب زمانی است، منهای سفرنامه ها که خود ردیف تاریخی مستقل دارد، درج شده است.
این کتاب توسط بنیاد قم پژوهشی و در تیراژ هزار نسخه در ۴۶۱ صفحه در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام
[1]
[2]