- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

حدیقه سنایی در بوته نقد هرمنوتیک

میراث مکتوب – نقد هرمنوتیک در دیوان و حدیقه الحقیقه سنایی غزنوی نوشتۀ فرید شعبانی از سوی انتشارات سفیر اردهال راهی بازار کتاب شده است.

ادبیات در هر شکل و قالبی که باشد، نمایشگر زندگی و بیان کننده ارزشها و معیارها و ویژگی‌هایی است که زندگی فردی و جمعی بر محور آن ها می چرخد، نقد و بررسی و ارزیابی آثار ادبی نیز چنین است و نمی تواند به دور از آن ارزشها و معیارها باشد و بی توجه از کنار آنها بگذرد، به عبارت دیگر نقد و بررسی آثار ادبی را از دیدگاهی می توان درس زندگی نامید.

با همه این اوصاف و پیشینۀ ادبیات ما، نمی توان رد پای بحث های دامنه دار ادبیات برون مرزی را از آیینۀ ادبیات خودمان محو کنیم چرا که همه ادبیات جهان، آنهم در عصر جدید با گسترش علم مدرن دقیقاً موازی هم هستند و بر این مبنا تعاریف مختلفی می توان از بن مایه های ادبیات گذشته و حال بیرون کشید و از نظریات اساتید فن در حوزه ادبیات و هنر بهره برد.

علم هرمنوتیک طی چند قرن اخیر توانسته است در قامت یک دانش یا فن مستقل، جایگاه ویژه ای در حوزۀ تفکر بشری پیدا کند. در بررسی علم هرمنوتیک حوزه های مختلفی قابل بحث است. یکی از مهم ترین حوزه های علم هرمنوتیک، تأویل شعر است.

آثار سنایی غزنوی در سبک عراقی علاوه بر اینکه جایگاه ویژه‌ای در شعر فارسی دارند، بستر مناسبی برای تأویل به شمار می‌آیند. حضور گسترده، مستقیم و غیر مستقیم آیات و احادیث از یک سو و مشرب عرفانی این حکیم از سوی دیگر توانسته است زمینه را برای استفاده از این متون به عنوان نمونه‌هایی از متون غنی شعر فارسی در حوزۀ تأویل فراهم سازد. در این کتاب ضمن تفسیر و تبیین نظریه های هرمنوتیک، با استناد به معتبرترین تفاسیر موجود از قرآن و آثار سنایی به نقد هرمنوتیکی مهم ترین آثار سنایی غزنوی (حدیقه الحقیقه، دیوان اشعار و مثنوی طریق التحقیق) پرداخته شده است.

این مجموعه از هفت فصل تشکیل شده است:

کلیات پژوهش، مبانی تئوریک پژوهش، سیری در آثار و احوال سنایی، نقد هرمنوتیک در حدیقه الحقیقه، نقد هرمنوتیک در دیوان اشعار، نقد هرمنوتیک در مثنوی طریق التحقیق و بحث و نتیجه‌گیری و مرور کلی بر اندیشه‌های سنایی.

در روند تألیف این کتاب علاوه بر روند بررسی عرفان سنایی، مسائل کلامی و فلسفی، شخصیت‌پردازی سنایی، جامعه‌شناسی شعر سنایی و ادبیات تطبیقی مورد تحقیق قرار گرفته است.

نقد هرمنوتیک در دیوان و حدیقه الحقیقه سنایی غزنوی نوشتۀ فرید شعبانی در شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۲۵۶ صفحه به بهای ۷۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سفیر اردهال راهی بازار کتاب شده است.

[1]
[2]