- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

تأثیرپذیری سبکی طاهری نایینی از حافظ شیرازی

میراث مکتوب – دیوان ملا طاهری نایینی یکی از گنجینه‌های خطی است؛ نسخۀ منحصر به ‌فردی که مرحوم محمد نخجوانی آن را وقف کتابخانۀ مرکزی تبریز کرده است. طاهری از شاعران عصر صفوی و معاصر شاه عباس اول بوده است. با توجه به ویژگیهای بیانی و مختصات فکری، او را باید پیرو سبک عراقی دانست.
طاهری نایینی را می‌توان از بزرگ‌ ترین پیروان حافظ دانست، از آن جهت که در ۱۹۰ غزل از ۲۵۲ غزل خود از خواجه استقبال کرده است. رایج‌ترین وزن غزل او همان محبوب‌ترین وزن غزلهای حافظ است و واژه‌های کلیدی مشترکی با حافظ دارد، نظیر: رند، شیخ، پیر مغان، و واعظ. او به برخی از نظامهای زیبا‌شناسی حافظ توجه کرده و از آنها بهره برده است، نظیر چند صدایی بودن غزل (صداهای مختلفی چون عرفان، عشق، طنز اجتماعی و… را در یک غزل می‌گنجاند)، پارادکس، طنز، و انتقاد اجتماعی.
استعمال وصف‌ها و ترکیب‌های تازه و بدیع، ذوق و تخیل شاعرانه و قدرت پیوند اندیشه و تخیل نشان می‌دهد که طاهری شاعری است درخور توجه و معرفی و شناساندن او و دیوانش کاری است بایسته.

آنچه در بالا مطالعه کردید بخشی از چکیدۀ مقالۀ «تأثیرپذیری سبکی طاهری نایینی از حافظ شیرازی» نوشته مجید سرمدی و ثریا انداز است که در شماره ۵۲ دوفصلنامه علمی – پژوهشی آینه میراث منتشر شده است.

متن کامل این مقاله را با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل بخوانید.

[1]
[2]