- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

رونمایی از «خلاصه ‌الأشعار و زبده الأفکار» (بخش همدان و …)» در همدان

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، نشست رونمایی و معرفی کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، در شهر همدان، برگزار می‌شود.

در این نشست میرهاشم میری، بهرام پروین گنابادی، امیرافشین فرهادیان و نفیسه ایرانی سخن خواهند گفت.

نشست رونمایی از «خلاصه ‌الأشعار و زبده الأفکار» با رونمایی از پوستر جایزۀ استاد پرویز اذکائی همراه خواهد بود.

کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات مرتضی موسوی و رضوان مسّاح، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب چاپ و منتشر شده است.

میرتقی‌الدین محمد فرزند شرف‌الدین علی حسینی کاشانی (زنده در ۱۰۱۶ ق) معروف به «میرتذکره» و متخلص به «ذکری» شاعر و نویسندۀ عصر صفوی است. اثر اصلی او خلاصه ‌الأشعار و زبده ‌الأفکار است که بیش از ۴۰ سال در تألیف آن رنج برد و شرح‌حال و انتخاب سروده‌های نزدیک به ۸۷۰ شاعر از پیشینیان تا معاصران خویش را در آن گرد آورد. بخش خاتمۀ این کتاب خود بالغ بر ۱۲ اصل (هر اصل مخصوص شهری و ناحیه‌ای) و ویژۀ سرایندگان هم‌روزگار مؤلف است که در مجموع گزارش احوال و اشعار بیش از ۴۰۰ تن را در بردارد و از جهاتی بسیار حائز اهمیت است. اثر حاضر اصل دهم از این بخش، در برگیرندۀ سرایندگان خطۀ همدان و ۳ لاحقه مربوط به نواحی بغداد و جریادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد است که به ترتیب با ۱۶،۸،۱۰ و ۱۲ مدخل سامان یافته‌اند.

با چاپ این اثر بخش معاصرین از این مجموعه، که پیشتر بخش‌های خراسان، اصفهان، کاشان، قم، ری، کرمان و شیراز و … آن از سوی میراث مکتوب چاپ شده بود، به پایان می‌رسد و می‌توان گفت بعد از تذکرۀ عرفات العاشقین، این اثر بزرگترین و مهمترین تذکرۀ شاعران عصر صفوی است که از خلال آن می‌توان تاریخ ادبیات و نقد ادبی، سبک‌شناسی، تاریخ اجتماعی، سبک زندگی مردم و مباحث بسیار دیگری را بررسی و بازشناسی کرد.

نشست رونمایی و معرفی کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) ساعت ۱۰ روز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات کتابخانۀ عمومی مرکزی همدان، واقع در همدان، بلوار شهید چیت‌سازیان، بلوار قلم، برگزار خواهد شد.

رونمایی از خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار (بخش همدان و ...) [1]

[2]
[3]