- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

چاپ دوم «دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل)»

میراث مکتوب- چاپ دوم دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل – کتابت ۸۰۱ ق) از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

این دستنویس کهن‌ترین نسخۀ شناخته شده و کامل از دیوان حافظ است و به شماره ۵۱۴۹ در کتابخانه نورعثمانیه (استانبول) نگهداری می‌شود و شامل ۴۳۵ غزل، ۱ ترجیع بند (بندی از آن)، ۲۶ قطعه، ۴ مثنوی و ۱۱ رباعی است.

دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل) [1]

بنا به گزارش ترقیمه، کتابت اشعار حافظ را محمد بن عبدالله بن محمد ابوبکر بن کریمشاه ملقب به غیاث ابرقوهی در روز چهارشنبه بیستم جمادی الاول سال ۸۰۱ ق به اتمام رسانده است. خط ابرقوهی از مشق‌های نخستین نستعلیق‌نویسی پس از سده ۸ ق است و جریانی را می‌آزماید که در آن تعلیق به نستعلیق جای می‌پردازد و در مسیر همین تجربه است که هنوز نستعلیق غیاث ابرقوهی از کرشمه‌ها و غمزه‌های تعلیق نیز برخوردار است.

مهم‌ترین امتیاز این دستنویس، وجود دیباچۀ محمد گلندام (جامع دیوان حافظ) در آن است و تاکنون قدیم‌ترین نسخه از این دیباچه است که شناخته شده. غزلیات در نسخه نورعثمانیه به ترتیب الفبای قوافی تنظیم یافته و از این نکته معلوم می‌شود که از همان ازمنۀ قریب به دوره حافظ غزلیات او بر اساس قوافی سامان یافته بوده است. مقایسه و مقابله نسخه نورعثمانیه با دیگر نسخه‌های کهن حافظ، تفاوت‌هایی را در ضبط و قرائت برخی از کلمات نشان می‌دهد و تشابهاتی را نیز مشخص می‌نماید.

دستنویس شماره ۵۱۴۹ نورعثمانیه مجموعه‌ای است شامل اشعار شش شاعر که اشعار حافظ نخستین جزو از مجموعه است و برگ‌های ۱ تا ۴۱ آن را به خود اختصاص داده است.

این اثر به کوشش و با مقدمه بهروز ایمانی معرفی و شناسایی شده و در پایان آن نیز تصاویری از منابع کهن اشعار حافظ گرد آمده است.

چاپ دوم دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل – کتابت ۸۰۱ ق)، با دیباچۀ محمد گلندام (جامع دیوان حافظ)، به کوشش بهروز ایمانی، در ۱۶۰ صفحه، در قطع رحلی و با کاغذ تحریری، به بهای ۴۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

علاقهمندان می‌توانند برای تهیه این اثر و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۴۹۰۶۱۲ داخلی ۱۰۵ با واحد فروش مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب تماس حاصل نمایند.

دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل) [2] دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل) [3]

تصاویر نخستین و آخرین اشعار نسخه

[4]
[5]