- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

استقبال از کتاب نسخه‌شناخت در قزاقستان

میراث مکتوب – پروفسور ریشار، ایران‌شناس فرانسوی، که روز دوشنبه ۱۶ دی ماه در مرکز پژوهشی میراث مکتوب حضور یافت در طی گزارش کوتاهی که از سفر خود در ماه های اخیر به تاجیکستان داد، گفت: کتاب نسخه‌شناخت علی صفری آق‌قلعه در سرزمین‌های آسیای میانه با استقبال خوبی رو به رو شده است و قرار است این کتاب به زودی در قزاقستان ترجمه شود.

در این نشست دکتر ایرانی، مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در خصوص نسخه‌شناسی گفت: یکی از امیدهای همه ما تأسیس رشتۀ نسخه‌شناسی بود که خوشبختانه انجام شده و واحدهای نسخه شناسی در دانشگاه تهران و برخی مؤسسات دیگر در زمینه تصحیح متون و نسخه شناسی شکل گرفته است و امید می رود که روز به روز پیشرفت کند. البته باید منابع نسخه شناسی تعریف شود.

ایرانی همچنین افزود: یکی از کارهای موفقیّت‌آمیز که در مؤسّسه پژوهشی میراث مکتوب انجام شده، تألیف و انتشار کتاب نسخه شناخت علی صفری آق‌قلعه است که استاد ایرج افشار آن را پسندیدند و بر آن مقدمه هم نوشتند. علی صفری جزء امیدهای نسخه شناسی ایران است که در این مرکز مشغول به فعالیت است و از این بابت خرسندیم.

فرانسیس ریشار نیز در مورد کتاب نسخه شناخت این گونه گفت: از نظر من این کتاب کمک بسیاری می کند چون نه تنها به کدیکولوژی به معنای دقیق آن می پردازد، بلکه به ساختار متن خیلی کمک خواهد کرد.

گفتنی است که نسخه شناخت از مهم ترین کارهایی است که تا کنون در مورد نسخه شناسی در ایران منتشر شده است و علی صفری آق قلعه، که از محققان و نسخه شناسان جوان ایرانی است، در سال ۹۱، این اثر را در انتشارات میراث مکتوب منتشر کرده است.

بخش اول کتاب با عنوان «نسخه‌شناسی عمومی» شامل دو فصل؛ آشنایی با نسخه خطی و انواع آن/ ساختارهای اساسی و شیوه و تولید نسخه است. و بخش دوم آن با عنوان «آرایه های نسخه» شامل هفت فصل؛ اصطلاحات عمومی/ آرایه های کاغذ/ جدول و کمند/ فهرست نسخه/ پشت نسخه (=صفحه عنوان = ظّهر) / سرلوحه (سرلوح) و شیوه های آرایش انجامه نسخه ها می باشد.
استاد فقید ایرج افشار در مقدمه خود بر این کتاب می نویسد: «پس از درسنامۀ جا افتاده ای که از مرحوم دکتر بیانی کتاب دار پیشگام و نسخه شناس متبحر منتشر شد، کتاب روش مند علی صفری آق قلعه گویاترین مجموعه منظم در آن زمینه است که مبتدیان را با اصول و ضوابط اصلی نسخه شناسی آشنا می‌سازد …».

علی صفری آق‌قلعه، پژوهشگر جوانی که پیش از این، حاصل تلاش‌هایش برگزیدۀ جشنواره فارابی و کتاب سال و جشنواره حامیان نسخ خطی بوده، با رویکردی آموزشی به تالیف این کتاب همت گماشته و با به دست دادن شواهد پرشمار، در کنار متن، کتاب را به راهنمایی کاربردی برای خواننده بدل ساخته تا «خواننده پس از خواندن کتاب آگاهی‌های پایه مربوط به شناخت نسخه‌ها را به دست آورده و هنگام رویارویی با یک نسخه جدید، دانسته‌های خود را به کار گرفته و به نتایج مورد نظر خود دست یابد».

…………………………………………………

نظر کاربر:علی ذبیحی
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ – ۲۱:۵۱

با سلام بنده نیز این کتاب را در نمایشگاه کتاب تهران خریداری کردم و واقعآ از آن استفاده کرده و می کنم. توفیق بیش از این را برای جناب صفری آق‌قلعه و مرکز میراث مکتوب از درگاه الهی خواهانم. من الله توفیق

[1]
[2]