- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مؤسسۀ لغت‌نامه دهخدا و ضرورت تغییرات سازمانی

میراث مکتوب- من هم مثل شما خبر قطع همکاری برخی مؤلفان لغت‌نامه دهخدا را شنیدم و در شبکه‌های مجازی خواندم.

شک نیست که تغییر لازمه پیشرفت و بهتر شدن در سازمان‌هاست. اما در یک تحقیق خواندم ۸۵درصد مشکلات یک سازمان، ساختاری و سیستمی است و تغییر مدیران فقط ۱۵درصد به بهبود وضع کمک می‌کند، تازه اگر مدیر لایق‌تری نسبت به قبلی انتخاب شده باشد.

مدیری که به محض ورود به سازمان دست به تغییر می‌زند، نه آن سازمان را خوب شناخته و نه کارمندان آن را. زمان زیادی برای ارزیابی عملکرد و تطابق کارها با اساسنامه و … در یک سازمان نیاز است. مشورت با نخبگان و خیرخواهان سازمان به تصمیم‌سازی مدیر جدید کمک می‌کند. طبعاً تغییر مدیران خوش‌نام یک مؤسسه، شائبه برخوردهای شخصی، جناحی یا … را تقویت می‌کند.

بنده حدود ۲۰ سال است که خانم اکرم سلطانی، نویسنده و سرپرست بخش تألیف مؤسسه لغت‌نامه دهخدا را می‌شناسم. وظیفه‌شناسی، پیگیری و تلاش مستمر او باعث اعتبار و احترام او نزد پیش‌کسوتان و نویسندگان مداخل فرهنگ فارسی شده است. ایشان به عنوان یک سرمایه انسانی که قریب ۲۶ سال در این موسسه خدمت کرده، توانسته است آخرین نسل از شاگردان دهخدا و معین و شهیدی را به کار در موسسه دلگرم کند و این خود البته هنر بزرگی است و قابل ستایش.

سال گذشته بنده به عنوان عضو کوچک هیئت امنای جایزه دهخدا در جلسات اجرایی این برنامه شرکت کردم. اگر اهتمام و پیگیری ایشان نبود امکان نداشت مراسم اهدای نخستین جایزه دهخدا به محققان فرهنگ‌های لغت و پیش‌کسوتان بخوبی برگزار شود. آن هم با حضور جمع کثیری از مفاخر و مشاهیر معاصر.

جنابان نیکوکاران ارجمند: قلمچی و مصلی‌پور، با پیگیری سرکار خانم سلطانی، هزینه‌های جایزه و راه‌اندازی استودیوی زبان‌آموزی ترویج زبان فارسی را تقبل کردند. اما برغم شیوع کرونا، چه مجلس باشکوهی در ۱۸ اردیبهشت در تالار موقوفات دکتر محمود افشار برگزار شد و البته جا داشت که جایزه‌ و لوح سپاسی هم به خود سرکار خانم اکرم سلطانی داده می‌شد؛ که غفلت شد. حال که خیرخواهی و نامه‌نگاری استادان: انوری و شایسته و نجفی اسداللهی، برای درخواست تجدید‌نظر تصمیم مدیر جدید، سودی نبخشیده، آن بزرگواران ناچار به قطع همکاری با موسسه شده‌اند. طبعاً این تغییر شتابزده، حاصلی جز رکود و افول و نزول فعالیت‌های مؤسسه در پی نخواهد داشت.

بنده به عنوان خادمی کوچک، به سهم خود از خدمات خانم اکرم سلطانی تقدیر و تشکر می‌کنم و به ایشان خسته نباشید عرض می‌کنم.

لوح تقدیر و سپاس ایشان هم نزد من محفوظ.

اکبر ایرانی
مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

[1] [2] [3] [4]

[5]
[6]