- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

درگذشت نسخه‌پژوه پاکستانی

میراث مکتوب- استاد سید حسین عارف نقوی فرزند سید صغیر حسین در سال ۱۹۴۲ م در مراد آباد هند بدنیا آمد. تحصیلات خود را در شهر راولپندی پاکستان به پایان رساند.و از کالج همان شهر و دانشگاه گاردن فارغ التحصیل شد. ایشان در جامعه الثقلین شهر راولپندی که اکنون به حوزه آیت الله حکیم شهرت دارد، دروس حوزوی را آموخت و علوم حدیث را نیز در مدرسه تعلیم قرآن راولپندی فراگرفت. از اساتید دروس حوزوی او می توان به شیخ محمدحسین جعفری و شیخ احمدحسین نوری اشاره کرد. وی درروز یکشنبه ۳ دی ماه دراسلام آباد دعوت حق را لبیک گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.
فهرست آثار به چاپ رسیده او به شرح زیر است:
۱- آثار چاپی شیعه در شبه قاره هند (فهرست کتابهای منتشر نویسندگان شیعه در هند) اسلام آباد، مرکز تحقیقات ایران و پاکستان، ۱۴۱۱ق،
۲- بر صغیر کی امامیه مصنفین( ۲جلد)
درجلد نخست این کتاب ۳۷۰۸ عنوان کتاب از نویسندگان شیعه که به زبان اردو نگارش یافته به ترتیب موضوع معرفی شده است. استاد نقوی برای تدوین این اثر با تحقیق میدانی از سی کتابخانه بزرگ پاکستان منبع ارزشمندی برای فهرست تالیفات شیعه به زبان اردو فراهم آورده است.
در جلد دوم نویسنده به معرفی پنج هزار عنوان از تالیفات شیعه در شبه قاره پرداخته است. بر صغیر کی امامیه مصنفین از سوی مرکز تحقیقات ایران و پاکستان در اسلام آباد در ۱۳۷۶ منتشر شده است.
۳- تذکره علمای امامیه پاکستان
در این کتاب زندگینامه ۴۶۳ تن از علمای شیعه معاصر پاکستان معرفی شده است. مولف برای گردآوری این مجموعه رنج بسیار برده و با نامه نگاری، مصاحبه و مراجعه به منابع زندگینامه¬ ای شرح حال علمای پاکستان را شهرهای پاکستان و ایران و عراق گردآورده است. این اثر به زبان اردو و بر پایه نام کوچک عالمان سامان یافته و در آن نام و شهرت و تاریخ و محل ولادت و وفات و محل دفن (در زندگینامه علمای متوفّی) و تحصیلات و خدمات دینی و فهرست آثار معرفی شده است.
مرکز تحقیقات ایران و پاکستان در اسلام آباد در ۱۳۶۳ این کتاب را به طبع رسانده است. ترجمه فارسی آن نیز به قلم دکتر محمد هاشم از سوی انتشارات بنیاد پژوهشهای آستان قدس با عنوان «تذکره علمای امامیه پاکستان» منتشر شده است.
۴- تذکره علمای امامیه پاکستان (شمالی علاقه جات)
این کتاب ویژه معرفی علمای شیعه شمال پاکستان (منطقه گلگت و بلتستان) است و در آن گزارشی از حیات علمی و تالیفات ۴۱۵ عالم شیعی ثبت شده است. نویسنده در این کتاب به شیح حال علمای شیعه صوفیه نوربخشیه و شیعه اسماعیلیه نیز پرداخته است.
این کتاب از سوی انتشارات دارالتبلیغ امامیه اسلام آباد به ۱۴۱۵ منتشر شده است.
۵- امام حسین و شرط سوم (به زبان اردو)
ردیه ایست بر کتاب فیض علم صدیقی؛ انتشارات دارالتبلیغ امامیه اسلام آباد به۱۴۰۳ این کتاب را منتشر کرده است.
۶- کفیل رسالت
کتابی در دفاع از مقام حضرت ابوطالب علیه السلام و نقدی بر کتاب پیغام صحل اثر غلام بنی مسلم. این کتاب را نشر تحریک تحفظ تعلیمات آل محمد در سرینگر به طبع رسانده است.
۷- تاریخ اصول فقه شیعه
ترجمه اردو از کتاب تقریرات اصول فقه دکتر محمود شهابی. این کتاب را انتشارات دارالتبلیغ امامیه، اسلام آباد به طبع رسانده است.
۸- تعلیمات قرآن و اهل بیت علیهم السلام (به زبان اردو)
جزوه¬ ایست در ۱۶ صفحه که انتشارات اداره تبلیغ شیعه اسلام آباد آن را منتشر کرده است.
۹- فاضل لکنهوئی احوال و آثار
زندگینامه و آثار سید مرتضی حسین فاضل ( ۱۴۰۷-۱۳۴۱ق). چاپ اداره ترویج علوم اسلامیه کراچی در سال ۲۰۰۴م
از ایشان آثار چاپ نشده ای نیز در زمینه فهرست کتب و زندگینامه به یادگار مانده است.

اطلاعات فوق با مراجعه به کتابها و مصاحبه با استاد طاهر عباس اعوان؛ یکی از شاگردان ایشان فراهم شد.

منبع خبر: کتابشناسی شیعه(الاثر) / علی اکبر صفری

[1]
[2]