- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

سایت آرشیو (archive) با مجموعه‌ای کم‌نظیر از کتاب‌های چاپی دوره اسلامی

میراث مکتوب- اهمیت دسترسی به منابع چاپی و بویژه متن چاپ شده متون دوره اسلامی بر آگاهان پوشیده نیست. از سویی می‌دانیم که بخش مهمّی از این منابع، از چند سده پیش و بعضاً در بیرون از ایران به چاپ رسیده‌اند و لذا دسترسی به بسیاری از این چاپ‌ها آسان نیست.
خوشبختانه در چند سال اخیر توجّه به دیجیتالی کردن کتاب‌های چاپی کهن مورد توجّه شماری از مراکز ایرانی و خارجی قرار گرفته و از طریق سایت اینگونه مراکز می‌توان به تصویر دیجیتالی بسیاری از اینگونه کتاب‌ها دست یافت.
یکی از سایت‌های اینترنتی که به دیجیتالی کردن و ارائه رایگان شمار قابل توجّهی از اینگونه کتاب‌ها پرداخته، سایت archive است که با پشتیبانی چند کتابخانه بزرگ و به اشتراک گذاشتن کتاب‌های آن مجموعه‌ها فراهم آمده است.
البته این سایت صرفاً به ارائه تصویر کتاب‌های دیجیتالی نمی‌پردازد بلکه اطّلاعات دیجیتالی را در شکل و فرمت‌های گوناگون –مدیاهایی چون فیلم‌ها، فایل‌های صوتی و…- در دسترس کاربران قرار داده است. بنابراین در موضوع مورد گفتگوی ما -یعنی کتاب‌های چاپی- می‌بایست پس از ورود به سایت، گزینه text را انتخاب کرده و سپس به جستجوی کتاب مورد نظر پرداخت. از طریق نشانی زیر می‌توانید مستقیماً به بخش متون وارد شوید:
http://archive.org/details/texts
گفتنی اینکه این سایت دارای مجموعه‌ای کم‌نظیر از کتاب‌های چاپی دوره اسلامی است و بسیاری از متون اساسیِ چاپ شده در آن موجود است اما بخش جستجوی آن هنوز دارای مشکلاتی می‌باشد و لذا هنگام جستجو گاهی لازم می‌شود تا بخش‌های گوناگون از نامِ کتاب مورد نظر را در بخش جستجو وارد کنید تا به نتیجه مورد نظرتان دست یابید. ضمناً جستجو با الفبای عربی-فارسی گاهی بهتر از جستجوی عنوان لاتین کتاب‌ها پاسخ‌گو است.
معرفی از علی صفری آق قلعه
[1]
[2]