- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

۳۵ عنوان کتاب چاپ تمام میراث مکتوب براساس سفارش چاپ شد

میراث مکتوب- در طی ۱۷ سال فعالیت انتشاراتی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب و استقبال اهل فرهنگ از آثار منتشر شده، تعداد قابل توجهی از عناوین آثار چاپ شده میراث مکتوب به دلیل اتمام موجودی انبار، نایاب شده و مراجعات مکرری از سوی پژوهشگران و دانشجویان به مؤسسه صورت می گرفت که با اصرار فراوان خواستار تجدید چاپ این گونه کتاب ها بودند. علیرغم این درخواست ها، امکان تجدید چاپ، جز مواردی انگشت شمار، برای مؤسسه به دلیل محدودیت منابع و شمار نه چندان زیاد مخاطبان، فراهم نبود.
سال پیش پس از تغییر و تحولاتی که در بخش فروش میراث مکتوب ایجاد شد، عزمی جدی در رفع این مشکل و ارائه خدمت به پژوهشگران و دانشجویان شکل گرفت. با بررسی های کارشناسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که شیوه چاپ براساس سفارش ( Print on Demand) با سسیستم های امروزی چاپ دیجیتال می تواند گره گشا باشد. مزیت این شیوه آن است که امکان چاپ تک نسخه با هزینه ای نه چندان بیشتر از کتاب های معمولی موجود در بازار را به دست می دهد و دیگر هیچ یک از خواستاران کتاب های میراث مکتوب با پاسخ «چاپ تمام است» روبرو نمی شوند.
برای انجام این کار شروع به تولید فایل پی دی اف از کتاب های چاپ تمام کردیم و هم زمان شروع به پذیرش سفارش چاپ تک نسخه ای از مشتریان کردیم تا برآوردی از تعداد مورد نیاز داشته باشیم.
از آبان ۱۳۹۰ که اولین کتاب دیجیتال از چاپ خارج شد، تا مرداد ۱۳۹۱، ۳۵ عنوان از کتاب های چاپ تمام به شیوه تک نسخه ای تجدید چاپ شدند و در مجموع ۱۱۵۳ جلد از کتاب های چاپ تمام تولید و به مشتریان تحویل شد.
استقبال گسترده مخاطبان و نیز نمایندگی های فروش مؤسسه در سطح کشور نشان از موفقیت آمیز بودن این اقدام داشت و هم اکنون که به دلیل بروز مشکلات بودجه ای امکان این کار از مؤسسه سلب شده نیز تقاضاهایی برای ادامه این کار همچنان وجود دارد. شایان ذکر است که از ۳۵ عنوان آثار نایاب مؤسسه بین ۵ تا ۶۵ نسخه چاپ و به مشتریان تحویل شد.
کتابهای میراث مکتوب که با روش دیجیتال بازچاپ شده اند: روضه المنجمین، لطائف الاعلام، مصنفات کاشانی، شرح تجرید قوشچی، عقل و عشق، بهارستان جامی، کلیات نجیب کاشانی، بلوهر و بیوذسف، مصابیح القلوب، محک خسروی، کتاب الأدوار فی الموسیقی، جواهرالاخبار، تاریخ بخارا، خوقند و کاشغر، القند فی ذکر علماء سمرقند، تذکره الشعرا، تحفه الأزهار فی زلال الأنهار (۴جلدی)، کیمیای سعادت،الاثار الباقیه عن القرون الخالیه، شرح الاربعین، جواهر التفسیر، تحفه المحبین، شرح ثمره بطلمیوس، فروغستان، دیوان الهامی کرمانشاهی، قرآن فارسی کهن، رسائل دهدار، ترجمه المدخل الی علم احکام النجوم، تائیه عبالرحمان جامی، فهرست نسخه های خطّی مدرسه علمیه نمازی خوی، فهرست نسخه های خطی مدرسه امام صادق (ع) چالوس، لطائف الإعلام فی الإشارات أهل الإلهام، نسخه‌خطی‌ و‌ فهرست نگاری آن در ایران (دفتر یکم)، فتح السبل، تحفه الدستور، الیمینی، جهان دانش
[1]
[2]