- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

من مهدی هستم!

میراث مکتوب- سید محمد نوربخش، بانی سلسله نوربخشیه و یکی از مدعیان مهدویت در نیمه نخست قرن نهم هجری است که وقتی در سال ۸۲۶ ادعای مهدویت کرد، آشکارا هدفش را گرفتن حکومت و تأسیس سلطنت عنوان نمود. وی با وجود داشتن مذهب اثنا عشری، غرق در مفاهیم صوفیانه بوده و وابستگی عمیقی به مشایخ صوفیه داشته است. وی به تدریج، خود را بانی سلسله جدیدی دانست و حتی به عنوان مهدی موعودی معرفی کرد که به امر خدا و رسول و نیز به توصیه مشایخ می بایست قیام کند و چونان جدش امام علی (ع) علاوه بر علم و سیادت، مملکت داری نیز بنماید.
پیش از این درباره ادعای مهدویت وی، اسناد و مدارکی به دست آمده است که رساله الهدی که به تازگی یافت شده، یکی از ارزشمندترین این نوشته هاست. از این رساله دو نسخه موجود است، که یکی در کتابخانه اسعد افندی و دیگری در فاتح باقی مانده و توسط دانشجویی پاکستانی با نام بشیر رونویسی شده و در انتهای پایان نامه اش درباره نوربخش درج شده است. در نگاشته ای با عنوان «من مهدی هستم»، دکتر رسول جعفریان به ترجمه این رساله پرداخته و آن را در هفدهمین شماره پیام پیام بهارستان به چاپ رسانیده است.
برخی از عناوین دیگری که در این شماره به چشم می خورد، عبارتند از:
بررسی تاریخ نویسی قرن دوازدهم: توجه به شخصیت پردازی مجازی افراد / محمدحسن بهنام فر
دو رزم جامه نویافته: یادمانی از روزگار صفویان/ محمدحسین سلیمانی
اندیشه تغییر خط چرا، چگونه و از کجا در امپراطوری اسلام آغاز شد؟/ کاظم استادی
صفاریان و ضرب سکه در نایین/ احسان احمدی نایینی
بازخوانی جهانگشای جوینی و سایر اسناد تاریخی حمله مغول/ صدیقه رسولیان آرانی، لیلا عباسی
سرنخ هایی از پیشینۀ چاپ نزد مسلمانان/ محسن جعفری مذهب
اسناد بانو پروین اعتصامی از سال های ۱۳۱۵- ۱۳۲۰ خورشیدی/ اسدالله عبدلی آشتیانی
حمایت های مردمی از نهضت ملی شدن نفت/ حسین بهنام
سواد وقفنامه کربلائی علی بیک نخعی/ به کوشش فهمیه نخعی

فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون پیام بهارستان (شماره ۱۷ ـ پاییز ۹۱)؛ صاحب امتیاز: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ مدیر مسئول و سردبیر: رسول جعفریان؛ قطع وزیری؛ ۷۵۲ صفحه؛ ۱۰۰۰۰ تومان.
معرفی نشریه از زکیه بیات

[1]
[2]