- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

سومین دیدار دوستانه آخر ماه در میراث مکتوب به همراه گزارش تصویری

میراث مکتوب- خدایشان رحمت کناد، همه رفتگان از اهل علم را که با نوشته ها و گفته ها و کرده های خود، آیندگان را درس بودند مدرس. یکی از کارهای خوبی که می کردند این بود که جلسات و حلقات علمی و دوستانه تشکیل می دادند و تبادل نظر می کردند.
حکایت اصحاب چهارشنبه را شاید شنیده اید. اگر دوست داشتید تفصیل آن را با دنیایی از خاطراتش بدانید، از استاد دکتر مهدی محقق بپرسید. بزرگانی چون مرحوم مطهری، محیط طباطبایی، حبیب یغمایی، احمد آرام و دیگران، چهارشنبه ها در مدرسه شهید مطهری(سپهسالار) دور هم جمع می شدند و بحثی آزاد در باره مسائل علمی و ادبی داشتند.
دکتر اکبر ایرانی- مدیرعامل میراث مکتوب هم به این فکر افتاد که دوشنبه آخر هر ماه، دوستان و علاقه مندان به میراث مکتوب، از دانشگاهی و فرهنگستانی گرفته تا دانشجو و پژوهشگران جوان تهرانی و شهرستانی را دعوت کند تا با یکدیگر دیداری تازه کنند و اخباری را به آگاهی هم برسانند و دوستان میراث مکتوب هم ساعتی را در کنار عزیزان خود فیض ببرند.
این دوشنبه آخر آذر ماه هم، اساتید و دوستان از دور و نزدیک آمده بودند. دکتر مهدی محقق، دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر علی رواقی، دکتر مصطفی ذاکری، دکتر محمود جعفری دهقی، دکتر بهرام گرامی(ساکن امریکا)، دکتر سید سلمان صفوی(ساکن انگلیس)، دکتر هادی عالم زاده، دکتر غلامرضا جمشید نژاد اول، دکتر محمد باقری، سیدعلی آل داود، محمد حسین ساکت، استاد محمد روشن، جمشید کیانفر و…
پس از صرف غذا، دکتر ایرانی، در بارۀ آینده کارهای تولیدی و پژوهشی خود، از وضع نشر، نحوه انتشار کتاب با توجه به شرایط فعلی، دیجیتالی کردن آثار با همکاری مرکز علوم اسلامی نور یعنی کل آثار در یک نرم افزار و نیز عرضۀ موضوعی نرم افزار آثار میراث در ۶ نرم افزار و نیز تهیه نرم افزار تمام نشریات آینه میراث، ضمائم و گزارش میراث در یک نرم افزار و تهیه «ای بوک» از کتابهای جدید به دلیل عدم امکان چاپ آنها و …. گزارشی ارائه کرد.
وی اعلام کرد کتابهای جدید اگر حامی و بانی داشته باشد چاپ خواهد شد و اگر نتوانیم هزینه های چاپ کتابهای جدید را بیابیم ناچاریم بر اساس تقاضای متقاضی به صورت تک جلدی چاپ دیجیتالی کنیم، کاری که در خصوص تجدید چاپی ها با موفقیت طی یکی دو سال گذشته صورت گرفته است.
ایرانی در مورد چاپ مقالات گفت: نشریات در شمارگان محدود در وقت خودش البته با اندک تأخیر، چاپ خواهد شد ولی قبل از چاپ آنها، صورت صفحه آرایی شده مقالات برای استفاده علاقه مندان در سایت میراث مکتوب قرار خواهد گرفت.
در این جلسه استادان حاضر هریک نظراتشان را در باره چالشها و مشکلات پیش رو و راهکارهای ارائه شده توسط مدیرعامل مرکز اعلام داشتند.

[1]
[2]